Is het mogelijk om een gedeelte van een muurschildering van acryl over te schilderen in een andere kleur?

Ik heb vorig jaar een muurschildering gemaakt waar ik erg blij mee ben. De schildering is van hoogwaardige acrylverf en gesealed met een transparante vernis. Nu gaan we wat schuiven in de kamers en krijgt mijn dochter de kamer met de muurschildering. Zij vindt hem prachtig (het is een geisha) maar de kleur van de kimono is blauw en ze zou hem graag roze hebben. Ik vind het vooral leuk dat ze hem graag wil houden, maar hoewel ik veel ervaring heb met het schilderen, heb ik nog nooit iets over geschilderd en ben bang dat de kleur (roze over blauw) paars zal uitvallen omdat de roze verf minder goed dekt dan de blauwe. Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja, hoe pak ik het het beste aan? Moet ik eerst een nieuwe hechtdraad aanbrengen of het roze mengen met wit (beste dekking) en vanaf daar verder werken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Interieur
2.9K

Antwoorden (3)

Ik wilde laatst met geel (ook een wat minder goed dekkende kleur) over blauw schilderen en was bang dat het groen zou worden. Om dit probleem op te lossen heb ik titaanwit (dat dus een goed dekkende eigenschap heeft) genomen en daar geel doorheen gemengd. Het resultaat is perfect geworden.
Een nieuwe hechtlaag (dacht je aan gesso?) heb ik niet aangebracht. Je schildert toch wel vaker laag over laag?
Ik zou er in jouw situatie wél voor zorgen dat de over te schilderen laag goed schoon is omdat de schildering al een poos aanwezig is en misschien wat vuil of vettig is geworden.
Leuk hoor, zo'n muurschildering. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien ten overvloede: ik gebruik, net als jij, acryl.
Ja, hoor dat kan . Gewoon een goede kwaliteit verf kopen.
Deze is denk ik bij deze kleurcombinatie , in 1 x dekkend. , anders is het bij de 2e laag zeker het geval.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het zal zeker geen paars worden de 1e poging. Hooguit een meer diepere/donkere tint roze dan gewenst.
9 jaar geleden
Jahoor kan prima, kwalitatief product kopen en indien nodig 2 lagen roze aanbrengen. Het blauwe gedeelte heel lichtjes schuren zodat je de hechting verbetert kan ook nooit kwaad