Hoe werden zitkuilen in de huiskamer (jaren 70) gemaakt?

Ik herinner me nog vaag van vroeger dat sommige mensen in de jaren 70 een zitkuil in hun huiskamer hadden.

Nu vroeg ik me af of deze werden gemaakt door de oorspronkelijke vloer van de woning uit te graven? Of deden ze het door de rest van de vloer van de benedenverdieping op te hogen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Interieur
3.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beide mogelijkheden komen/kwamen voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ophogen lijkt mij lastig. Dan zou je bij de voordeur eerst een grote stap omhoog moeten doen, of bij de woonkamerdeur. Uitgraven in een bestaande betonnen vloer is ook erg veel werk. Maar in de jaren 70 hadden ze toch nog houten vloeren?
Bordensteker
9 jaar geleden
Ik herinner me een kennis die het met verhogen van de omgeving rond de zitkuil had gerealiseerd. Ik heb het onthouden omdat het zo apart was. Hoe en waar je dan omhoog kon weet ik niet meer.
Het was sowieso een apart huis, dat hij zelf ontworpen had. De "dader" was een zeer origineel denker.
Maar die kuil léék dus achteraf bedacht, anders was de diepte ingaan logischer geweest.

Het beste antwoord

Ik was toen een van hen die een zitkuil wilde hebben.
We hadden toen een kruipruimte onder de houten vloer.
Het achterste deel van de kamervloer heb ik er toen uit gesloopt.
Dus zakte ik een cm of 50 tot op het zand.
Hierop ging isolatie, slangen voor de vloerverwarming met beton en als laatste natuur steen tegels.
Een trapje naar beneden en langs de muren een vaste bank en kasten.
Het gaf een heel bijzonder gevoel daar ' beneden' te zitten.
Boven was dus de eetkamer en beneden konden we lekker zitten/ TV kijken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Zo leuk dat soort inrichting. Zo wilde ik heel lang een bed waarbij het matras in de vloer ligt. Maar ja succes op de eerste etage op een betonvloer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je kunt ook je vloer verhogen, dan krijg je een opstapje de kamer in
en je matras in de vloer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor het leuke verhaal. Ook verhelderend hoe dat werd gedaan.