Kan je rechten onlenen aan een foute prijs op een website waarvan de beheerder al diverse keren op de hoogte is gesteld?

Op de website van een woonboulevard staan banken vermeld met absurd lage prijzen, hier kan je echter geen goederen bestellen maar deze website link vervolgens door naar de website van de desbetreffende winkel waar de prijzen veel hoger zijn.
In eerste instantie heb ik het contact formulier op de website ingevuld om te melden dat de prijzen waarschijnlijk niet kloppen.
En nu heb ik meer als een week geleden ook een e-mail gestuurd om ze op de fout te wijzen.
Tot nu toe als ik de website check dan zie ik nog steeds dat het niet veranderd is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Interieur
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een probleem is dat je niet weet wie er verantwoordelijk is voor het plaatsen van de prijzen.
Is dat de winkel of de woonboulevard?
Vergelijk het maar met een advertentie in een krant, de krant is niet verantwoordelijk van advertenties van klanten. (maar ik weet dus niet hoe het in jouw geval zit) Als de winkel verantwoordelijk is voor de getoonde prijzen dan kan je er waarschijnlijk wel rechten aan ontlenen.
Het is niet zomaar een foutje.

Het beste antwoord

Nee, daar kan je geen rechten aan ontlenen. Er spelen twee verschillende dingen:
-verkeerd adverteren
-te lage prijs

Een koop wordt ongedaan gemaakt als de koper had kunnen weten dat de prijs absurd laag was (250 euro voor nieuwe BMW, 15.000 voor villa, etc.). Dat is niet het geval, want de webshop hanteert de juiste (hogere) prijzen.
Verkeerd adverteren kan wel worden bestraft als het bedoeld is om mensen te lokken, het zou immers misleidend kunnen zijn. In dit geval lijkt me dat niet direct aan de orde. Een oneerlijke handelspraktijk is het niet als er een foutje wordt gemaakt, twee keer mailen en erop wijzen zorgt er niet voor dat je kan aannemen dat de site bewust mensen wil misleiden. Maar ook als ze dat wel doen, zouden ze een boete krijgen, ze zouden niet hoeven te leveren tegen de genoemde prijzen.

Ik vrees dan ook dat je pech hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel voor het snelle antwoord, maar ik praat niet over 1 foutje, er zijn +/- 10 pagina's met op elke pagina ongeveer 20 a 30 banken die aangeboden worden voor die veel lagere prijs.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is de precies de fout? Gaat het om een paar tientjes of een aanzienlijk percentage (10-50%). Handelt de site namens de webshop, bij wie ligt de fout (de webshop die verkeerde data aanlevert of de site waarop het verkeerd staat, dat valt niet makkelijk op te maken zonder meer info). Overigens, m.i. zou het structureel verkeerd weergeven van de prijs nog geen rechten voor opleveren, hooguit een boete voor de webshop als mensen bewust proberen te misleiden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In dit geval zou je ook kunnen zeggen dan de koper twijfelt over de prijzen. Dit via een email vraagt. Als er dan geen verandering in de prijzen optreed mag je ervan uitgaan dat ze kloppen. Als er bewust verkeerd prijzen getoond worden (probeer dat maar eens aan te tonen..) dan heb je denk ik wel recht op de goederen voor die prijs.
Voor zover ik weet is de enige uitzondering het per ongeluk maken van fouten in de prijsstelling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat om aanzienlijke bedragen het zijn zeker 10 webpagina's met op elke pagina +/- 18 verschillende banken die aangeboden worden tussen de 1 en 2 Euro.
En aangezien de prijzen nog niet zijn aangepast (meer dan een week na mijn laatste mailtje) lijkt dit mijn meer op misleiding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is geen misleiding, maar een fout. Je kan er echt geen enkele rechten aan ontleden. Simpelweg om de redenen die eerder zijn genoemd. Daarnaast hanteert de webshop de correct prijzen en daarmee geven zij dus aan niet tegen die absurde prijs te willen leveren. @Jackd: ja, en nee. Als ze in de webshop een bank bewust aanbieden voor 599, die eigenlijk 699, dan sta je juridisch sterk. Zeker als koop bevestigd is door de verkoper (het plasma-tv fout- arrest). Als de webshop per ongeluk de bank voor 10 euro verkoopt (i.p.v. 699), dan kan de webshop dat ongedaan maken, omdat de klant had kunnen weten dat het geen correcte prijs is, terwijl 599 wel realistisch is (het kan dan om een afprijzing of aanbieding gaan).
Maar in dit geval is het niet de webshop die de fout maakt, maar een andere site. De vraag is of de webshop bewust misleidend adverteert. Is dat het geval, dan is het een oneerlijke handelspraktijk en kan de webshop een boete krijgen, maar als consument heb je daar weinig aan (voor zover ik weet heeft het verder geen consequenties).
Misleidend is als ze banken aanbieden voor 499 die eigenlijk 699 kosten en ze je daarmee naar de winkel proberen te lokken. Elke consument kan beseffen dat prijzen van 1 a 2 euro voor hele bankstellen onrealistisch zijn. Daar valt, helaas voor jou, geen enkel recht aan te ontlenen. Daarnaast vind ik het argument dat je ze hebt gemaild ook weinig steekhoudend, misschien zijn ze er niet aan toegekomen dat veranderen. 1 a 2 euro zijn dusdanig onrealistische prijzen dat je als consument moeten horen te beseffen dat er iets niet klopt. Rechters hanteren dergelijke criteria, zie het plama-tv-fout arrest. Zeker als de webshop aangeeft niet tegen die prijzen te leveren, kan je er niks mee. Ze zijn niet verplicht je iets te verkopen en zeker niet tegen absurde prijzen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tussen de 1 en 2 euro,
dan is het inderdaad duidelijk een fout. (komma verkeerd?)
En dan gok ik een website die niet vaak aangepast wordt, mogelijk met een beheerder die op vakantie is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze praktijken zijn wel af te straffen door de publiciteit te zoeken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Utopist, dat klopt, maar we weten niet of het een grote of kleine site is. En dan nog heeft de vragensteller er volgens mij weinig aan, want hij/zij krijgt de bank niet mee voor 1 a 2 euro.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is de desbetreffende website,: http://www.woonboulevardbreda.nl/overzicht/wonen+banken/10001+30001.html?order=prijs-oplopend
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is dus niet eens de winkel die de fout ingaat. Nee, hier kan je echt geeeeeeen enkel recht aan ontlenen. dus je hebt pech, de bank krijgt niet mee voor 1,03 euro....