In een woonkamer mag je 250 lux licht hebben. Maar hoe weet je nu hoeveel lux je hebt in een welbepaalde ruimte?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Interieur
1.9K
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wat is er mis als je meer of minder dan die 250 hebt?

Antwoorden (1)

Een lichtmeter, fotometer of luxmeter is een apparaat voor het meten van de verlichtingssterkte veelal in lux. Het meten van de verlichtingssterkte is van belang voor bijvoorbeeld werkplekken, in de sport, in de fotografie (belichtingsmeter) en in de astronomie.

Naarmate de afstand van de lichtbron tot het te verlichten voorwerp groter wordt, neemt de verlichtingssterkte in het kwadraat af. Daarom moet voor een juiste meting van de verlichtingssterkte de luxmeter op werkhoogte worden geplaatst.

In de sport wordt een lichtmeter gebruikt bij sommige takken van sport (zoals tennis en cricket) waarbij de spelers tijdens wedstrijden de bal zeer goed moeten kunnen zien.

Luxmeters worden in foto- en filmcamera's gebruikt voor het goed instellen van de belichtingstijd en het diafragma.

In de astronomie wordt een lichtmeter gebruikt om de helderheid van sterren, melkwegstelsels, planeten en andere hemellichamen te meten.

Werking:
In een fotometer zoals gebruikt voor werkplekken, in de sport en in de fotografie verandert in een lichtgevoelige weerstand de weerstand tegen een elektrisch stroompje afhankelijk van de hoeveelheid licht die erdoor wordt opgevangen. Het resultaat wordt zichtbaar op een schaalverdeling of op een lcd-scherm.

De luxmeter kan met een interne sensor of een losse externe lichtsensor uitgevoerd zijn, en zijn zowel analoog als digitaal verkrijgbaar.

Een fotometer in de astronomie is op andere principes gebaseerd omdat de lichtsterkte die gemeten moet worden veel geringer is.