Ik heb een kerselaren tafel bij het vervoer beschadigd. Hoe kan ik de krassen behandelen?

de krassen zijn op een paar plaatsen diep tot op het hout. Ik heb al geprobeerd om met bijenwas de kleur terug bij te kleuren maar na een tijd wordt die volledig opgeslorpt door het hout en is de kleur terug zoals voor de behandeling...
vullen met kneedbaar hout zou een oplossing zijn, op sommige plaatsen toch, maar opnieuw vernissen van het blad zie ik niet meteen zitten omdat dit zéér fijn (misschien gepolitoerd) is. dit resultaat zal ik waarschijnlijk nooit bekomen.

9 jaar geleden
in: Interieur
4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De enige mogelijkheid om de krassen echt weg te krijgen is om de toplaag te verwijderen en het blad te schuren en opnieuw te lakken/politoeren. Alle andere opties zullen zichtbaar blijven of het nog erger maken, mocht het geen probleem zijn dat je de krassen blijft zien kun je de krassen op kleur krijgen met een speciale lakstift. Tip de kras aan en wrijf met je vinger of stuk keuken papier de overtollige lak weg. Indien het gepolitoerd is raad ik je niet aan om dit zelf te doen, een gespecialiseerd bedrijf kan de tafel er weer als nieuw uit laten zien omdat hun het juiste gereedschap en materiaal hebben.
Ga niet zelf experimenteren met allerlei producten want je maakt het alleen maar erger, en als je het dan alsnog naar zo'n bedrijf brengt kost het nog meer geld dan dat je het meteen erheen brengt.

Het beste antwoord

Je zal de bijenwas moeten verwijderen, daarvoor bestaat wax remover (te koop bij drogisterijen, bouwmarkten, sommige supermarkten en warenhuizen). Of je kunt dit met terpentijn doen.
Daarna kun je de krassen camoufleren met Meubeline (ook bij de al genoemde winkels verkrijgbaar).

HG meubeline is een hoogwaardig onderhoudsmiddel voor gebeitste, gelakte, geoliede, onbehandelde of in de was gezette meubels. Met HG meubeline verdwijnen vlekken en uitgebeten water- en alcoholkringen. Grauwe, verbleekte meubels krijgen hun natuurlijke kleur en glans weer terug en zelfs krassen worden gecamoufleerd. HG meubeline met een schone, niet pluizende doek, royaal in rechte banen aanbrengen en 6 à 10 uur laten inwerken. De plaatsen waar HG meubeline volledig is ingetrokken opnieuw behandelen. Als het produkt volledig is ingewerkt, het restant met een schone doek verwijderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met deze rotzooi kun je de tafel net zo goed meteen weggooien!
Als de was er af is heb je kaal hout met rare vlekken die er misschien niet eens uitgeschuurd kunnen worden.
Meubeline is niks anders dan gewone meubelolie, en diepe krassen krijg je er zeker niet mee weg. Sterker nog, de olie zal in het hout trekken en zal er volledig uitgeschuurd moeten worden als er ooit nog blanke lak op moet. Ook zal niet alle was er op houden indien ie gepolitoerd moet worden.
Ik heb al teveel van deze ellende in mijn handen gehad omdat mensen een paar euro willen besparen, en als ze dan ten einde raad alsnog naar de vakman gaan kunnen ze de hoofdprijs betalen omdat het er alleen maar erger op geworden is. Zeker een (antieke) tafel die gefineerd is kan niet diep genoeg geschuurd worden en zal dus opnieuw gefineerd moeten worden, met bijbehorend prijskaartje.
burgos
9 jaar geleden
Bovenstaand, is de echte waarheid.
Hebben een meubelbedrijf en er is geen beter antwoord,helaas
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jammer dat jullie er zo over denken, ik heb mijn houten meubels er altijd weer mooi mee gekregen en ben er nog altijd goed over te spreken. Ik gebruik het niet omdat het goedkoop is, maar omdat het werkt. Diepe krassen, daar kan ik wel inkomen, die krijg je ook hier niet onzichtbaar mee, maar oppervlakkige krasjes werk je hier goed mee weg. Weten jullie dan geen betere manier?
samaiphon
9 jaar geleden
het proberen waard