Ik ben astmatisch, is een wollen dekbed dan geschikt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Interieur
13.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb astma en ben allergisch voor ... wol. Dus laat dat eerst even testen.

Het beste antwoord

Bij veelgestelde vragen op wollendekbed.com stond hier het een en ander over:

'Wol is zeer geschikt voor mensen met ademhalingsproblemen. Schapenwol is ten eerste een slechte voedingsbodem voor huismijt en schimmels. Wol ventileert en reguleert namelijk zelf de vochtigheid en de temperatuur. Dankzij deze eigenschappen ontstaat een gezond klimaat.'

Hoop dat je er wat aan hebt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zuiver wol ademt, isoleert bijzonder goed en is heerlijk warm. Wollen dekens of dekbedden hebben een optimale vochtregulatie.

Ze kunnen 35% van hun drooggewicht aan vocht opnemen zonder klam aan te voelen. Dat maakt ze bijzonder geschikt voor ons vochtig klimaat. Door de antistatische werking (vuil en stof afstotend) is het antiallergisch en kan het ook door astmapatiënten gebruikt worden.
9 jaar geleden
Ik ben zelf ook astmatisch, astma is dat er een vernauwing in de luchtwegen plaatsvindt door een externe prikkel (vandaar ook dat astma vaak gepaard gaat met allergieën). De prikkel moet wel in de luchtwegen plaatsvinden (als iets je hand prikkelt zal je daar geen vernauwing van de luchtwegen door krijgen). Dus op zich is een wollen deken geen probleem voor astmatische mensen. Het kan echter wel een probleem zijn als het wollen deken gelinkt is aan allergieën (dus allergie voor wol, of allergie voor stoffen die in het wollen deken blijven zitten, gevoeligheid voor het industrieel kuismiddel wat aan het wol blijft hangen...).

Dus een wollen deken is normaal gezien geen probleem. Als je echter last ondervindt en je denkt dat het daaraan ligt, kan je altijd een ander deken kopen, of je kan zoeken wat het probleem is... Zoals hierboven reeds vermeldt is wol eigenlijk een uitstekend materiaal voor dekens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is per persoon verschillend. Vaak zijn de goedkope dekbedden voorzien van een te dunne tijk waardoor men last van de luchtwegen krijgt, zorg er met het kopen van een dekbed voor dat deze voorzien is van dikke tijk waardoor huismijt geen kans krijgt. Bij de betere woonwinkels/beddenzaken kun je indien je toch last van je luchtwegen krijgt het dekbed omruilen, vraag hier wel eerst naar en laat het voor de zekerheid de winkelier op de verkoopbon vermelden!
Er zijn ook kussen- en matrashoezen en dekbedovertrekken te koop die speciaal gemaakt zijn voor mensen met astma.