stijl, welke tijd, wie weet alles over deze stoelen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Interieur
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welke stoelen?

Het beste antwoord

Deze stoelen zullen uit de jaren rond 1958-1960 zijn, bekleed met skai , een kunstleer , dat toen erg populair en vernieuwend was. De stijl is die van de jaren 55-60, dus een moderne stijl, want een naam heeft deze manier van meubels maken niet. Immers, de Nieuwe zakelijkheid is van voor de oorlog, maar daar leunt het wel op: Rietveld en Gispen en zo.
In damesbladen werd deze moderne manier van meubileren heel erg aangeprezen, want het was makkelijk te reinigen en de meubels waren relatief klein; na de oorlog werden weliswaar snel huizen gebouwd, maar die waren heel krap en de gezinnen groeiden in kindertal. Het is ook de periode van het pindastel en de vleesfonduepan, om maar iets te noemen: betaalbare luxe voor mensen met een nog steeds smalle beurs. Ook de Pastoemeubels komen uit die periode, dat was een iets duurder niveau ( en nu weer zeer gezocht!).
In mijn jeugd werden oudere fauteuils van hun pluche ontdaan en bekleed met skai, ik herinner me dat nog van thuis. Koud en plakkerig zitten maar o zo modern!