Is een papieren lamp wel veilig?

Bij een van oorsprong Zweedse meubelgigant heb ik een lamp aangeschaft. Van een vriend hoorde ik dat hij een vergelijkbaar model had, maar dat deze verschroeid is. Er zitten LED's in die veel minder hitte produceren dan gloeilampen, maar ook die kunnen behoorlijk heet worden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Interieur
4.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ikea heet die winkel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar mag je wel vanuit gaan. Als je je aan het maximale voltage houdt, dan kan er weinig gebeuren. Die lampen zijn getest op veiligheid bij juist gebruik. Maar neem het zekere voor het onzekere, laat zo'n lamp nooit laten branden als je de kamer verlaat. Je kunt het ook zelf testen, voel regelmatig hoe warm de kap is, hieruit kun je berekenen hoe lang je hem veilig kunt laten branden.
fremar
10 jaar geleden
ik gebruik daar spaarlampen in,nog nooit een probleem gegeven,temp blijft zeer laag ook na lang gebruik.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik Koop Echt Alles ;-)

Antwoorden (2)

Deze papieren lampenkappen zijn voor LED-lampen veilig. LED-lampen gebruiken zo weinig vermogen, dat ze wel warm worden, maar niet heet.
10 jaar geleden
Normaal gesproken worden ledlampen handwarm en niet heet.

Als ze in een kleine gesloten ruimte zitten, dan kunnen ze wel degelijk heet worden, omdat de warmte niet weg kan. De lamp zelf wordt dan niet heet, maar de armatuur (fitting e.d.) wel.

Verder wordt soms een ledlamp met halogeen of spaarlamp verward in de winkel. Deze laatste twee worden wel heet.

Bij papieren lampen van dat witte papier met bamboe? zit meestal voldoende ruimte tussen peertje en papier om de warmte van led weg te laten gaan. Ook zitten er aan boven- en onderkant gaten. Welke papieren lamp van ikea is het? Dat maakt het iets duidelijker.