Kan je laminaat hergebruiken?

Op marktplAats worden goede laminaat vloeren aangeboden. Deze vloeren hebben misschien een jaartje in het huis gelegen. Is het mogelijk om het laminaat er voorzichtig uit te halen en om het dan in een ander huis weer te leggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Interieur
16.8K

Antwoorden (2)

Als laminaat er netjes uit is gehaald, kun je het prima hergebruiken.
Let er wel op dat je veel meer afval hebt, en moet puzzelen, omdat de planken al op maat gezaagd zijn voor het huis waar ze eerst in lagen. Dus je zult veel meer halve plankjes hebben.
En het is handig om te controleren of de planken niet kapot zijn, dat ze niet goed meer in elkaar klikken.
Maar soms kun je een goede deal vinden.
10 jaar geleden
laminaat is goed te hergebruiken, mits het geen verlijmde variant is geweest. Als je het koopt kijk dan naar laminaat wat al verwijderd is omdat soms planken kapot gaan met verwijderen. koop jij iets wat nog op de vloer ligt heb je kans dat je te weinig heb voor jouw project. Als het op nette stapels ligt kan je aan de zijkant redelijk zien of de messing en groef niet teveel beschadigd is. Bij het leggen maak je 3 stapels van het laminaat. Alles dezelfde kant op 1x gezaagd links 1x hele en 1 stapel gezaagd rechts. Je begint met een gezaagd stuk dan hele en dan gezaagd eind stuk. Als je de gezaagde stukken netjes gestapeld heb kan je snel zien welk stuk past of er iets af moet. In praktijk zal je zien dat je door goed sorteren en toch weinig weggegooid word. Als je een hele plank tegen komt die iets beschadigd is of iets opgezet (door vocht) verzaag hem dan voor een zijkant, laat hem niet te lang liggen wat als je hem per ongeluk toch gebruikt blijf je dat zien. Kijk bij het leggen of er geen friemeltijes in de messing en groef zit, daardoor kan het niet lekker zitten en gaat het iets kieren.
En gebruik altijd een goede ondervloer, bij voorkeur die groene platen.

Hoe kom ik aan die wijsheid... ik heb vaak 2e hands laminaat gebruikt. waarvan 1x het zelfs 3x hergebruikt is (2x huiskamer en daarna op zolder)