Wat is toch die vreemde beige verf in mijn jaren '30 huis waar geen enkele andere verf op lijkt te hechten?

Ik woon in een jaren '30 huis (in 1948 opnieuw opgebouwd vanwege een bombardement in WO2) en van mijn schilderwerk (alkyd en acryl) springen snel stukjes verf af als ik er tegen aan stoot. Onder deze stukjes zit een keiharde, spiegelgladde geelbruine of beige laag verf. Deze kom ik overal tegen in huis; op de deuren, de trap, de kozijnen. Niets lijkt er op te hechten en hij is nagenoeg niet te verwijderen.
Wat is dit voor een laag en, nog belangrijker, wat kan ik er in de toekomst aan doen of wat moet ik er mee doen als ik beter en sterker schilderwerk wil krijgen in mijn huis?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Interieur
2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De verf zit echt alleen op het houtwerk. Kozijnen, de paneeldeuren, de trap. Niet op de muren. (Daar zit van die geweldige kalkhoudende verf op!)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eraf kan altijd, het is alleen wat meer werk.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Je zou het kunnen proberen met afbijt. Het is een heel agressief spul en je moet zeker weten dat het hout zelf in orde is. Nadat je alles met afbijt hebt ingesmeerd, moet je het met !!!beleid!!! weghalen met een verfkrabber. Als je hout slecht is, trek je soms stukjes hout mee en dan zit je met diepe krassen en afgebroken splinters. Dan kan je eerst weer met houtvuller gaan klooien. Ik heb begrepen dat je beter eerst kan proberen de verf weg te branden, maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik weet ook niet hoe dit moet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Probeer het eens met een verfbrander weg te halen.
liveisgreat
10 jaar geleden
het is inderdaad vervelende verf, ik weet ook niet welke verf het is maar ik heb drie weken tijd nodig gehad om de treden (!) van mijn trap af te bijten.
Punt is dat deze verf allicht anders gemaakt werd dan de huidige verven gemaakt worden, dus dat de gangbare middelen nagenoeg niet werken. Een verfbrander zou ik niet doen, je weet niet welke stoffen in die verf zitten (milieunormen waren er nog niet destijds) en die verspreiden zich dan doorheen je huis.
Heel sterk afbijtmiddel, dat is het enige, en véél geduld....(ik heb mijn muren uiteindelijk behangen met vliesbehang omdat er ook niks pakte op die kalkverf.
Aan de andere kant : op mijn plafond zit ook van die rare beige verf zoals op de trap, deuren ..;destijds. Ik wilde er glasvliesbehang tegen hangen en dan ging die verf er plots wél af (samen met het behang...) . Ik weet niet of het toeval was, maar het was toch frappant.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus glasvezelbehang erop en dan met verf en al er weer af trekken. ;-) Afbijtmiddel is ook geen lekker spul om veel van te gebruiken binnenshuis. Met o.a. een 2e hands slakkenhuisventilator kan je een afzuiginstallatie maken. Is niet moeilijk, vuile lucht weg en nog een beetje verkoeling ook.

Het beste antwoord

Ik vermoed dat je emailleverf bedoeld.
Die kun je niet verven.
Wij hebben toen de muren glad moeten maken en alles eraf halen.
Toen konden wij ze van een structuur voorzien en opnieuw verven.
Misschien dat er nu in de huidige tijd wel een middel voor is maar toen niet.
Deze verf wel vooral gebruikt in hallen en langs de trappen .