weet iemand wat de functie is van dit meubel?

Ik zag dit bij een antiekzaak staan, maar daar wisten ze het ook niet. De borrelglaasjes horen er niet in.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Interieur

Het beste antwoord

Gevonden! Het is een keldertje. De voorloper van de huisbar. Dat is een kastje/tafeltje bedoeld voor drankjes en hun glaasjes. Likeur, whiskyetc. In die vierkante bakjes, daar pasten vierkante kristallen karaffen in. De onderzetters van zilver waren bedoeld voor wijnflessen en de glaasjes zijn zowaar nog bewaard.
Werd het niet gebruikt, dan kon het gesloten worden en was het een onschuldig en onopvallend tafeltje. Misschien is het een Engels meubelstuk.
Het werd zeker alleen gebruikt in gegoede families die zich na het diner een after dinner drankje konden veroorloven.

Toegevoegd na 40 minuten:
Je schrijft dat de borrelglaasjes er niet in horen. Waarschijnlijk zaten er ooit ook glaasjes in, van een andere datum dan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jammer dat de foto gedraaid staat, maar het meubelstuk is nu een echt ouderwetse buffet.

Bij de rijkere families werd dit meubelstuk gevuld met voedsel waarna de familie plaats nam in de eetkamer, het eten werd dan geserveerd vanaf die tafel en niet zoals men nu vaak ziet vanuit de keuken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klikken om de foto juist te krijgen.