Hoe kan je zien of houtworm verdwenen is?

Mijn dochter en schoonzoon hebben een oude kast gekocht. Omdat er houtwormgaatjes in zitten denkt mijn schoonzoon dat er nog steeds houtworm inzit. Hij heeft de kast geschuurd en behandeld met iets (weet zo niet wat...) in de hoop dat het helpt.

Nu kwam mijn dochter vandaag bij me langs en zei dat mijn schoonzoon toch bang is dat er nog steeds houtworm in zit en wil 'm weg doen, wat mijn dochter liever niet wil. Het is nl een prachtige kast. Ik zei toen, ik vraag het wel even op GV.nl, in de hoop dat imand mij kan vertellen hoe je er 100% van zeker kunt zijn of er nog houtworm in zit of niet....

14 jaar geleden
in: Interieur
11.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even kloppen op de kast, kijken of ze thuis zijn?
(Grapje ... mag wel hè?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of staat hun fiets voor de deur?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou ook heel hard BRAND BRAND kunnen roepen.
De mens mag toch ook wel eens melig doen?

Het beste antwoord

Als je de kast op wit papier zet, dan kun je na verloop van tijd, een week of twee, controleren, of er op de ondergrond zichtbaar houtpoeder ligt. In dat geval heeft u zeker nog houtworm in de kast zitten.

Het gevaarlijke trouwens is dat de houtworm dan ook zich kan verspreiden naar andere houten elementen in uw woning. U kunt dan een groot probleem krijgen.

Gespecialiseerde bedrijven kunnen u helpen met het effectief doden van de houtworm in uw kast en zo nodig ook op andere plekken.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als hij goed behandeld is komt het zeer waarschijnlijk niet weer als hij in huis staat.
Anders zou niemand meer antiek in huis willen hebben.
Af en toe nakijken op gaatjes en eventueel ooit opnieuw behandelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij actieve houtworm zie je minuscule beetjes zaagsel bij de gaatjes.
14 jaar geleden
Dat kun je zien aan het poeder dat eronder ligt, als die er nog in zit... Zie je alleen gaatjes en geen poeder, dan is die weg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de kast behandeld is tegen houtworm, is de kans klein dat de beestjes er nog inzitten. Als er nog houtworm in de kast zit, kun je dat zien doordat er nog 'zaagsel' (houtstof) uit de gaatjes komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit een oude boerderij gekocht. Bij de bezichtiging klopte de makelaar tegen alle balken. Op mijn vraag waarom hij dat deed, was zijn antwoord: als er houtworm inzit, komt er houtpulp uit dwarrelen, dat is hier niet het geval.

En ik kan je verzekeren, dat zelfs zo'n oude houten boerderij-kap dan ook gewoon behandeld kan worden. Als je schoonzoon aanbevolen middelen heeft gebruikt tegen houtworm en het is volgens voorschrift behandeld, dan is het aannemelijk dat de houtworm verdwenen is.
Ivana
14 jaar geleden
Aanvullend: als het om de angst gaat dat het nog terugkom: misschien kunnen ze hem een tijdje ergens anders zetten? iIgepakt in plastic. Kan het sowieso geen kwaad. En dan alsnog kijken wat er gebeurt?
Zou er nog sprake zijn van activiteit dan kan hij de behandeling herhalen en dan meteen die kast weer inpakken in plastic. Paar dagen wachten en weer uitpakken. Kan je verzekeren dat ze dan echt hartstikke dood zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals al eerder gezegd: Houtwormactiviteit word duidelijk door de kast een paar weekjes ergens rustig te laten staan, en na te gaan of er zaagsel sporen verschijnen. Als dat zo is, dan is het hoog tijd om te kast te behandelen. Er zijn gewoon producten voor in de handel, die zeker bij een kast prive te gebruiken zijn. Dus niet weg doen die kast. Gewoon behandelen: http://www.petershandelsonderneming.nl/chemie-pyrodee-anti-houtworm-c-214_186.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een aankloppen. Als er niemand z'n kop uit een gaatje steekt, zijn ze verhuisd of dood.