Helpt een kaarsenkandelaar met een "dakje" om de roet tegen te houden ?

Ik heb pas mijn huis gewit en had overal waar ik kaarsen had staan van die bruinige kringen op mn plafond.
Logisch want dat komt door de roet die opwappert tijdens het branden van de kaars.
Nu heb ik van die soort lantaarns waar de kaars in staat en dus ook een dichte bovenkant heeft.
Helpt dit nou tegen de roetaanslag op het plafond want het lijkt mij dat de roet nu tegen de binnenkant van de kaarslantaarn aanslaat en niet verder.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
3.7K

Antwoorden (2)

Dat zal zeker helpen, maar omdat die lantaarns ook gaatjes hebben aan de bovenkant zal er toch altijd een beetje rook (en dus ook roet) door die gaatjes ontsnappen. Maar het zal natuurlijk wel veel en veel langer (kan jaren) duren voordat dit te merken zal zijn, maar dat hangt er natuurlijk ook vanaf hoe dikwijls je kaarsen brandt en hoeveel.

Het is wel belangrijk dat je de pit van de kaarsen goed kort houdt zodat de kaars zo weinig mogelijk walmt, daarvoor is het ook belangrijk dat je tocht vermijdt. En waxinelichtjes zijn natuurlijk ook veel beter dan kaarsen.
11 jaar geleden
Ceeve
11 jaar geleden
Roken geeft heel veel aanslag op plafond en muren en bovendien gaat je hele huis nog eens stinken van al die rook. Dus dat je niet meer rookt zorgt er zeker ook voor dat je huis schoner en frisser blijft.
Helaas,kaarsen en waxinelichten geven nu een maal roet.
Wij zijn van de kaarsen afgestapt,er zijn van die mooie neppers
te koop,dat zie je bijna niet meer.Wij kochten verleden week bij
Action 2 was kaarsen met batterij,die flikkeren, nou net echt,en
er zijn ook kaarsen wat een soort vlammetje heeft,helemaal net
echt,alleen zijn die wat duurder.
Maar als je op de lange duur kijkt,dan zijn neppers ook nog eens
veel goedkoper.
burgos