Kan ik mijn kalender weer in model krijgen?

Ik heb een best oude verjaardagskalender waar ik erg aan ben gehecht, maar omdat het papier is en oud, is hij helemaal krom gaan staan. (Hij bobbelt helemaal, kan niet meer recht hangen) Zijn er ook manieren om hem weer in model te krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
1.1K

Het beste antwoord

Misschien eens even met een niet te warm strijkijzer even strijken.
Dan wegleggen met een paar zware boeken erop,op een vlakke ondergrond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Even een paar nachtjes onder je matras leggen
Of de strijkbout er op zetten (leg er wel een doek over en doe het blaadje voor blaadje).
Hem (laten) plastificeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onder het matras gaat hij kreukelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar plastificeren is dan weer wel bruikbaar voor de vragensteller.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom gaat hij onder het matras kreukelen? Ik heb zo ook wel eens iets glad gekregen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ja de latten bodems in mijn bed die geven iets mee.
dan kun je er weer een vouw of een kreukel inkrijgen denk ik.
als je zo,n harde houten lattenbodem hebt,dan kan de kalender geen kant op.
jc54
14 jaar geleden
@YviB, geplastificeert schrijft lastig..............
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@eef, met een matrasbeschermer ertussen is het geen probleem.
@jc54, niet met whiteboardmarkers...
Tegenwoordig kost een lamineerapparaat niet veel. Je hebt al een goede bij de Hema bijv. Ze verkopen hier ook de lamineerfolie. Je moet de kalender dan wel uit elkaar halen en elke bladzijde in een foliehoes leggen, deze nu geplastificeerde bladzij laat je door het warme lamineerapparaat glijden en hij is nu niet meer stuk te krijgen. Kreukelt niet meer en gaat weer jaren mee.
De bladzijdes weer als kalender op elkaar leggen en met de perforator bovenin 2 gaatjes maken. Hier weer een mooi koordje door en je kunt hem zo weer ophangen. De mijne gaat tot A4 formaat, als je kalender groter is moet je er even op letten dat hij ook groter formaat aankan.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je hebt nu dus mooie gladde geplastificeerde bladzijdes aan beide kanten. Zo kun je alles sealen, ik heb zo nog leuke eerste tekeningen van mijn zoon, moederdagwensjes en leuke stofpatronen, passend bij mijn tafelkleed als placemats gemaakt. Belangrijke papieren blijven zo ook gaaf en makkelijk te bewaren.
14 jaar geleden
jc54
14 jaar geleden
Wel eerst zeker weten dat alle namen er op staan, want op plastic schrijft lastig.
amc
14 jaar geleden
Als hij al oud is, staan de meeste namen er al lang op. Zo vaak komen er ook geen nieuwe namen bij. Ik denk dat het hier ook om de nostalgie gaat. Je kunt trouwens op dit plastic best schrijven met een fine-liner stift, ik zou dit zelf niet zo mooi vinden en nog ergens een andere verjaars-kalender ophangen met ook alle nieuwe adressen, als er veel nieuwe bijkwamen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een goede tip..een dik verdiende plus+
In eerste instantie dacht ik: 'wie raakt er nu gehecht aan een verjaardagskalender?'. Maar misschien staan er wel tekeningen van je kinderen van vroeger op of plaatjes die erg veel voor je betekenen.
Mijn idee is om de boel mee te nemen naar een goeie kopieerwinkel en daar op dik karton te laten kopiëren. Zo heb je weer een helemaal nieuwe kalender, die er het zelfde uitziet als je oude (maar dan zonder kreukels natuurlijk) en je hoeft niet eens alle verjaardagen over te schrijven, want die kopieer je mee.

Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het bobbelig zijn nu niet net een deel van het gehecht zijn? Zo is die kalender nu eenmaal! Zo erg kan het toch niet zijn? Het is deel van de charme. En anders zou ik zeggen: lijst het in, dus koop een passende lijst en plaats het er in. Misschien is het lastig dat je soms het lijstje moet openen voor de andere kant, maar misschien kan je met glas van 2 identieke lijstjes de voor en achter zichtbaar laten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een vochtige theedoek (bijna droog dus) strijken dus je legt de kalender op de strijkplank en daar over de theedoek en dan strijken, wanneer de kalender weer helemaal droog is plastificeren.