hoeveel warmte verlies je met een open wentel trap?

Wij willen graag een open wentel trap in de woonkamer. Maar het warmte verlies in bv de winter houdt ons een beetje tegen. Je ziet wel eens om zo een trap rondom een zwaar velours gordijn. Houdt dit veel warmte in de woonkamer tegen? Heeft hier iemand ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
13.5K

Het beste antwoord

Warmte verdwijnt niet, het gaat wel naar boven.
Als daar een gang is waar het verder nergens naartoe kan gaan, zal het verlies laag zijn.
Is daar nog een open verbinding naar een zolder die je normaal niet zou verwarmen, dan is het verlies groot.

Toegevoegd na 3 minuten:
Geen ervaring met een gordijn, maar het hoeft alleen luchtverplaatsing tegen te gaan.
Als het goed aansluit op het plafond dan zal het goed werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom vraag ik het ook. Vind het dan inderdaad zo zonde om de overloop en zolder extra te verwarmen. Zou wel een hoop extra ruimte geven. Thx

Andere antwoorden (3)

We hebben ook een wenteltrap in de huiskamer. Warmte gaat inderdaad naar boven, maar dan doe ik boven de tussendeur dicht. Die hebben we dus wel. Laat ik boven de deur in de winter open...dan voel ik toch wel wat kou. Boven de 2e etage hebben we ook weer een open trap naar de zolder... Dus die tussendeur is dan wel ideaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de warmte die je beneden uit de kachel/cv haalt, zou je ook beneden willen houden.
zoals bekend "verdwijnt" die warmte, want warme lucht gaat naar boven.
een zwaar gordijn is een oplossing (mijn moeder had zo'n enorm gordijn halverwege de doorgebroken kamers hangen en het scheelde héél veel warmteverlies, de veel kleinere kamer werd eindelijk warm...).
in jullie geval zou je ook kunnen kiezen voor een simpele goed sluitende deur boven aan de trap, die je in de zomer er even uit tilt en in de winter op zijn plek zet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarom wil je dan iets anders ? of begrijp ik het verkeerd ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nu een normale trap duel veel plek in neemt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
grappig, ik haalde @poisonivy en @anneke door elkaar! je wilt ruimte creëren, een grotere kamer maken, door de trap weg en een andere open wenteltrap, oké.
dan is een gordijn waarschijnlijk de oplossing, let wel op dat het gordijn loodzwaar is en aan de bovenkant goed aansluit, anders ben je nog teveel warmte kwijt.
Als je leest dat de energie prijzen de komende jaren nog steeds gaan stijgen,zou ik er toch nog eens goed over denken om een open trap te nemen in de kamer.
Het moet wel heel goed dicht gemaakt worden boven aan de trap,en of dat nu zo mooi is een gordijn boven aan de trap?
En vind je een trap in de kamer niet een sta in de weg?
burgos
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb je wel gelijk in. Alleen nu hebben we een flinke trap met een L vorm draai erin. Wentel trap zou veel ruimte geven.