wat is dit voor cactus en hoe verzorg ik hem?

Ik heb er 2 gekregen. Welke soort is het en hoe verzorg ik ze het beste?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
3.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weer niet gelukt met foto. 3e keer nu. Iemand tips?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afbeelding vergeten te plaatsen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, ik zag het te laat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eindelijk! :) Geen probleem juststef.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grondmengsel voor cactussen Cactussen hebben een grondsoort (cactusaarde) nodig die goed doorlatend en luchtig is, zodat de grond het water goed opneemt en het overtollige water goed af gevoerd kan worden van wegen het rotting gevaar. De mengverhouding van mijn grondmengsel is 2/3 potgrond 1/3 turfmolm met grove rivierzand of fijne grind met wat kleikorrels. Cactussen in kleine potten moet men ieder jaar verpotten en cactussen in grote potten om de 2 a 3 jaar. In het tuincentrum kun je vaak cactusaarde kopen in zakjes van 5 kg. Cactusaarde. Bij vele cactuskwekers kun je vaak ook cactusaarde kopen. Cactussen kom je ook vaak tegen op lavacultuur (te vergelijken op hydrocultuur), dit zijn fijne lavasteentjes. Puimsteen komt ook steeds vaker voor, dit is vulkanisch gesteente uit IJsland. Aan lavasteentjes en puimsteentjes is vaak moeilijk aan te komen, en is duurder dan de teelt op cactusaarde. Seramis kleikorrels is een nieuwe manier voor cactussen. Ik heb er enkele als proef op deze kleikorrels gezet. Deze proef en meer er over deze Seramis kleikorrels kun je op mijn Cactusforum volgen.

Het beste antwoord

de naam van deze specifieke cactus weet ik niet.
wel heb ik een aantal cactussen die het goed doen, al jarenlang.
in de zomer staan ze op het zuiden, warm en zonnig.
ik hou ze dan bijna licht vochtig.
ik laat de grond opdrogen, en geef dan meteen weer een slok water.
ook geef ik voeding, maar niet wekelijks zoals mijn andere planten, eerder maandelijks een klein beetje.
in de herfst verkassen ze naar een onverwarmde lichte kamer op het noorden.
tenzij het flink vriest staat hier altijd een raam op een kier.
nu houd ik de cactus zo goed als droog.
af en toe besproei ik de aarde wat met de plantenspuit, en daar blijft het bij.
ook voeding geven is nu niet meer aan de orde; de plant is in rust.
succes met je planten!
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord :)
Welke plantenvoeding geef jij aan de cactussen?
Rieneke1
11 jaar geleden
gewone universeelvoeding voor kamerplanten van de aldi :)
Rieneke1
11 jaar geleden
het zou trouwens een mammillaria kunnen zijn, maar dat is een gok.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van de Aldi! aha! :)
Ik zag in de tuincentra van die hele dure speciale voeding voor cacteeën. Aldi klinkt beter, en werkt blijkbaar ;)
Rieneke1
11 jaar geleden
tsja, dat spul van de aldi is supergeconcentreerd, dus spotgoedkoop.
het is voor kamerplanten, maar ik geef het aan mijn kamerplanten, buitenplanten, cactussen en orchidee.
alleen de laatste twee geef ik minder vaak, en wat meer verdund.
alles staat er fantastisch bij, dus je hoeft jezelf helemaal niet op kosten te jagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grondmengsel voor cactussen Cactussen hebben een grondsoort (cactusaarde) nodig die goed doorlatend en luchtig is, zodat de grond het water goed opneemt en het overtollige water goed af gevoerd kan worden van wegen het rotting gevaar. De mengverhouding van mijn grondmengsel is 2/3 potgrond 1/3 turfmolm met grove rivierzand of fijne grind met wat kleikorrels. Cactussen in kleine potten moet men ieder jaar verpotten en cactussen in grote potten om de 2 a 3 jaar. In het tuincentrum kun je vaak cactusaarde kopen in zakjes van 5 kg. Cactusaarde. Bij vele cactuskwekers kun je vaak ook cactusaarde kopen. Cactussen kom je ook vaak tegen op lavacultuur (te vergelijken op hydrocultuur), dit zijn fijne lavasteentjes. Puimsteen komt ook steeds vaker voor, dit is vulkanisch gesteente uit IJsland. Aan lavasteentjes en puimsteentjes is vaak moeilijk aan te komen, en is duurder dan de teelt op cactusaarde. Seramis kleikorrels is een nieuwe manier voor cactussen. Ik heb er enkele als proef op deze kleikorrels gezet. Deze proef en meer er over deze Seramis kleikorrels kun je op mijn Cactusforum volgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou..op naar Ijsland dus.....

Andere antwoorden (1)

In principe is het voor iedere cactus het Zelfde. 1 x per 5 dagen water en zonlicht heb ik geleerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik lees ook 1 x per maand, soms 3 maand niet, soms 2 weken achter elkaar. enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niels, er zijn duizenden soorten cactussen, met allemaal hun eigen verzorging, zo kan het heel goed, dat je veel tegenstrijdige informatie tegen komt.
De meeste cactussen, hebben een groeitijd ( warm) en een rusttijd ( kouder) in die rusttijd, bij een lage temperatuur, hoef je vaak veel soorten de hele winter geen water te geven, andere soorten 1x per maand, weer anderen 1x per week enz.
En in de groeitijd krijgen ze veel meer water, ook weer afhankelijk van de soort en de temperatuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je mooie aanvulling eddijst! Kun je iets zeggen over specifiek mijn cactus? Kan ik daarvoor de door jou gegeven reactie aanhouden?