Waarom houdt een hor -ondanks de perforaties- tóch verse luchttoevoer tegen?

Als ik deftig wil verluchten en koele lucht wil laten binnen stromen, moet ik de horren verwijderen (en dat geeft dan weer muggen/vliegen binnen in huis). Hoe kan dat nu ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
8.2K
paulus811
11 jaar geleden
'Deftig wil verluchten', wat kunnen Belgen dingen toch soms veel mooier zeggen dan Nederlanders!

Het beste antwoord

Een hordeur vormt een soort barrière waardoor u geen opgaande luchtstroming meer heeft en daardoor het gevoel krijgt dat er helemaal geen stroming is.
Om toch voldoende voelbare stroming te krijgen met gesloten hordeur kan u best in dezelfde ruimte een 2e deur of raam openen best eveneens met een hor tegen de vliegende en stekkende beetjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat de lucht niet onbeperkt toe kan stromen zoals met open ramen, d lucht wordt als het ware gedwongen met minder invoer genoegen te nemen en dat merk je duidelijk.

Verklaar "deftig " nog even voor de Nederlandse lezers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een gezeur over het woordje 'deftig', ik versta het toch ook? Als antwoord op Uwen vraag zou ik zeggen, dat heeft met uw gevoel van 'frisse lucht' te maken denk ik. Voor u moet het een beetje 'waaien' en dat lukt dus niet met een 'hor' dicht, maar er komt wel lucht binnen alleen minder en niet in grotere hoeveelheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sta je op het strand met de volle wind van zee, dan voel je hoe hard het waait.
Loop even terug direct achter de duinen, dan voel je bijna geen wind meer, maar het waait nog net zo hard.
De duinen, het gras en de struiken remmen de wind af.
Zo ook met je hordeur, er gaat nog wel een klein deel van de frisse lucht door die piepkleine gaatjes, maar het meeste wordt tegengehouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jouw stelling klopt niet.
De hor houdt niet de verse luchttoevoer tegen.

Er komt door die hor genoeg verse lucht binnen.
En als het buiten kouder is dan binnen, en je zet twee ramen tegen elkaar open, dan stroomt die lucht ook nog koel.

Dat jij dat niet voelt, wil niet zeggen dat dat niet gebeurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
madame sam ik heb vorige week met die vreselijke hitte hetzelfde meegemaakt... te weinig frisse lucht door het keukenraam met hor...

de reden :
het is het keukenraam met hor, in de keuken wordt met vet gewerkt, dat vet zit aan de muren , niet fijn maar wel waar en ook aan het hor, en met name in de gaatjes!

de oplossing :
mijn hor is in twee gedeelden, in het midden zit het verbindingsstuk.
ik heb vorige week de stofzuigerslang ter hand genomen en wat bleek, het hor was nog voorzien van piepkleine openingen ter grootte van een naald...!
door voorzichtig te stofzuigen heb ik de onderste helft helemaal schoongekregen, uit tijd gebrek kon ik niet op dat moment de bovenste helft doen, dat moet nog, maar ik kan u vertellen, dat het verschil hemelsbreed was!

Toegevoegd na 6 uur:
in twee ....gedeelten, in het ..... sorry :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik spoel mijn horren elke week af in bad met de doucheslang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik voel me schandalig: een ding: ik heb geen bad en ik kan de hor er niet uithalen, zelf !
maar wat een gemak, dan heb je dit probleem dus niet...
maar waaarom elke week !