Ik heb net nieuw laminaat wat moet ik doen om deze in goede staat te houden? En wat moet ik vooral niet doen?

Denk aan schoonmaken, eerste behandelingen nadat het net gelegd is, uitkijken met bepaalde schoonmaakmiddelen of ander vloeistof, etc

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
7K

Het beste antwoord

In de handel bestaan speciale onderhoudsproducten voor laminaat. Laminaatreiniger vermelden ze meestal op het etiket.

Goedkoop kan echter ook: gebruik gewone vloeibare afwaszeep en warm water. Belangrijk is wel dat je de dweil heel goed uitwringt zodat hij vochtig aanvoelt, maar niet meer kletsnat is. Te nat poetsen is immers niet goed voor het poetsresultaat (lees: duidelijk zichtbare strepen) en ook niet voor de levensduur van je laminaat.

Ook te veel zeep laat vlekken achter. In plaats van zeep kan je ook schoonmaakazijn aan het water toevoegen. Een ander middeltje uit grootmoeders tijd is een ui bij het poetswater voegen voor een streeploos en schoon resultaat.

Poetstips voor laminaat:

Handig zijn twee emmers zodat je niet direct met vuil water zit te poetsen.
Wil je een glanzende laminaatvloer? Voeg dan eens wat glansspoelmiddel voor de vaatmachine aan het water toe.
Gebruik niet te veel detergent, ook die kan vervelende vlekken achterlaten: bijv. voetafdrukken die je blijft zien.
Gebruik een zachte dweil.
Gebruik warm of lauwwarm water, geen heet water.
Gebruik geen chloor, ammonia of schuurmiddelen.
Maak je vloer voor het poetsen met nat stof- en zandvrij. Gebruik een bezem of stofzuiger op tapijtstand. Zo ben je zeker dat je geen krassen maakt en stof blijft niet meer samengeklit achter na het dweilen.
Vermijd kost wat kost dat er een emmer omvalt op je laminaat. Gebeurt dat toch, kom dan meteen in actie voor het water je laminaat doet opzwellen.
Poetsen met vochtige doekjes die je zo in de winkel koopt, kan nog net, als je er tenminste voor zorgt dat de vloer snel kan drogen.
Poetsen met een speciaal poetssysteem waarbij je met een druk op de knop een fijne nevel op het laminaatparket sproeit, behoort ook tot de mogelijkheden.
Heb je last van knetterend laminaatparket? Dan is de relatieve luchtvochtigheid in huis te laag. Verhoog deze met bakjes water aan of in de directe omgeving van de verwarming.

Heb je geregeld last van zwarte strepen op je laminaatparket? Schoenzolen en schoensmeer zijn daarbij de boosdooeners. Je kan de strepen gemakkelijk verwijderen met een microvezeldoek, weggommen met een gummetje of als dat niet lukt, verwijderen met wat spiritus, wasbenzine of aceton.

Toegevoegd na 10 minuten:
http://blog.seniorennet.be/huishoudclub/archief.php?ID=134751
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://hetgezelligehuishoudclubje.clubs.nl/nieuws/detail/1279484_laminaat-onderhouden linkje is net zo handig en netjes en eerlijk

Andere antwoorden (3)

Zet vilt dopjes onder je meubels, tegen het krassen. Niet met scherpe schoenen er overheen. geen zware dingen er op laten vallen.

Er is speciale laminaat reiniger op de markt, gewone groene zeep oid werkt ook, maar de laminaat reiniger heeft een was oid erin zitten. Bevalt hier erg goed. Vochtig (NIET NAT) afnemen kan prima. Dus een uitgewrongen wisser.

Vooral niet doen: planten water geven en het gemorste water de kans geven in te trekken; daarna kan je het laminaat weg gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt natuurlijk laminaat en laminaat.

Maar meestal neem je het juist omdat het relatief onderhoudsvrij is.

Grote plassen water is dodelijk (maar eigenlijk alleen voor de naden wat mij betreft, ik heb tegel-laminaat en als er iets midden op een tegel ligt is er eigenlijk niets aan de hand).

Gekleurde vlekkenmakers zou ik snel wegvegen (rode wijn ) maar eigenlijk maken ook die geen vlekken.

Ik heb wel viltjes onder mijn stoelen maar laatst ontdekte ik dat er één weg was, niks van gemerkt en niks te zien op de vloer.

Ik kan mee voorstellen dat als je op een ladder staat en een hamer laat vallen dat je dan een deuk hebt, maar ja, dat is toch iets wat je niet expres gaat doen.

Regelmatig afnemen met zo'n antistatisch doekje scheelt nat boenen
13 jaar geleden
laminaat is zo sterk gewoon met een middel van HG