Waarom doet mijn klok het niet meer?

Ik heb een klok van 1908 van J.F. Bertrand.. á savoncourt
Ik heb de touwtjes bij juwelier v Osch laten vervangen, deze waren versleten. Toen ik thuis kwam bleek hij van slag en de klepel gaat niet meer op en neer.

Wat kan ik het beste doen?

Toegevoegd na 11 uur:
Wij zien nu dat de slinger beschadigd is, helaas weten wij niet hoe en wanneer dat gebeurd is?

yvogosel ... uhh nee zo'n klok heeft geen batterijen.

Toegevoegd na 16 uur:
De klok hangt waterpas, het is de slinger die vervormt is.. hoe het kan weet ik niet..?
Ik ben er heel voorzichtig mee geweest...
Morgen even de juwelier aan zijn mouw vragen wat er gebeurd is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Battery vervangen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Batterijen in een klok uit 1908???

Antwoorden (3)

Hoi,

Je kunt terug gaan of bellen naar juwelier v Osch en hem er naar laten kijken. Hij is namelijk gestopt met werken nadat je hem hebt laten (repareren/vervangen).

Hij kan je waarschijnlijk vertellen waar het aan ligt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tijdens het transport van de juwelier naar huis kunnen er allerlei dingen mis zijn gegaan.
De touwen kunnen van de aandrijfwielen zijn gegleden (als je hem op de achterkant hebt neergelegd) of de slinger (ik neem aan dat je slinger bedoelt met 'klepel') hangt niet meer recht in de haak van het echappement.
Als het een heel zorgzame juwelier is geweest dan heeft hij die onderdelen gezekerd tegen verschuiven tijdens het transport, maar dan moet je die zekeringen wel weer weghalen om de klok te kunnen laten lopen.
Ik zou de juwelier eerst even bellen en om raad vragen.

Toegevoegd na 6 uur:
Het is nu wel zaak een vakman op te zoeken :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat heel vaak de oorzaak is?? hij hangt scheef.
En dat hoeft maar een paar millimeter te zijn en hij loopt niet meer.
burgos