Kan ik men huisbaas verplichten om de centrale verwarming te vervangen?

Ik heb in totaal 14 verwarming elementen,van die 14 elementen werken er maar 4 behoorlijk.
Boven op de kamers en badkamers werken die niet,toch verbruik ik +/- 500 liter stookolie per maand terwijl ik geen geniet heb van de warmte.

Ook terwijl men thermostaat uit staat slaat de brander regelmatig aan.

Hierdoor lopen men kosten zeer hoog op.

Toegevoegd na 1 minuut:
bedoel badkamer ("S" was er teveel aan)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
2.4K

Antwoorden (4)

Je huisbaas is verplicht om jou huis goed te 'verzorgen'. In jou huurovereenkomst die je hebt gesloten staat vast vermeld dat alles goed moet werken. Ik ga hiervan uit dat je de schade niet zelf hebt veroorzaakt.

In artikel 217 Boek 7 Burgelijk Wetboek staat:
'De huurder is verplicht te zijne koste de kleine herstellingen te verrichten, tenzij deze nodig zijn geworden door het tekortschieten van de verhuurder in de nakoming van zijn verplicht tot het verhelpen van gebreken.'

Hierbij lijkt me van dit geval sprake. Door het tekort schieten van de verhuurder heb jij redelijk grote problemen. Hij is dus aansprakelijk voor het vervangen van de centrale verwarming (of reparatie.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas kun je niet "eisen" dat de verwarming wordt vervangen; dát is een zaak waarover de verhuurder beslist.

Wél kun je, liefst per aangetekende brief, eisen dat hij, binnen een termijn van zes weken, deugdelijk onderhoud uitvoert waardoor de verwarming weer goed functioneert. Als dat door reparatie niet mogelijk is, zit er voor hem niets anders op dan de verwarming te vervangen. Maar nogmaals: dat kun jij niet eisen!

Als het onderhoud niet (of niet naar behoren) wordt uitgevoerd, kun je naar de Huurcommissie stappen en huurverlaging eisen. Ook kun je de verhuurder via de rechter dwingen om het onderhoud uit te voeren.
12 jaar geleden
Je hebt natuurlijk ook zelf de plicht om de aan jou toevertrouwde zaken goed te onderhouden. Als er radiatoren zijn die niet werken moet je ze waarschijnlijk ontluchten
Je kunt de verhuurder van de woning ook vragen de installatie na te (laten ) kijken. Daarmee is meestal het probleem opgelost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de goede verstandshouding met de verhuurder van je huis,zou ik eerst zelf proberen de problemen op te lossen
Omdat de ketel wel aanslaat moet die wel in orde zijn,ik zou eerst eens proberen wat aan de radiatoren te doen, die moeten w.s ontlucht worden.Kom je nu helemaal niet uit,dan kan jij je huisbaas bellen.Maar probeer het eerst zelf.
Suc6
burgos