Naar welke richting zou het hoofdeinde van mijn bed moeten wijzen om goed te kunnen slapen?

Is dat alleen een Feng-Shui-ding? Of zijn er ook andere 'bewijzen'?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
93K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens Feng Shui is het ook belangrijk dat, in bed, je voeten niet richting de deur of richting het raam wijzen;
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, stel je voor dat je energie wegstroomt :lol:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet dan wel beschikken over een slaapkamer die aan alle eisen kan voldoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Extra muren metselen rond je bed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
#ook# andere 'bewijzen'? uit onderzoek is gebleken dat het de nachtrust ten goede komt als het hoofdeind in de tegenovergestelde richting staat van het voeteneind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach welnee eucalypje. Je kent die haakse bedden toch wel? Voor dwarsliggers?
Cryofiel
12 jaar geleden
Het spoor is gebouwd op dwarsliggers.

Het beste antwoord

Volgens mij was het geen Feng-Shui ding, maar had het te maken met (magnetische) aardstralen.

" Veel gehoord, maar onbewezen: met je hoofd naar het noorden slapen, in de richting van het magnetisch veld van de Aarde is goed voor de nachtrust. Baat het niet, dan schaadt het niet."

http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i003483.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dit is - juist - niet zo handig, met je hoofd richting het Noorden te gaan liggen.
Doordat inderdaad de magnetische kracht richting het Noorden trekt, gaat tevens de meeste energie naar je bolletje. En voor goed slapen wil je daar juist de activiteit verminderen.
Hoofd koel, voeten warm is tenslotte wel zo handig om de slaap te vatten.
Dus je hoofd naar het Zuiden of eventueel het Oosten of Westen, naar beter niet Noordelijk.

Andere antwoorden (8)

Noch Feng Shui, noch aardstalen,
noch wateraders........geen van die dingen is bewezen.

Maar als je toch de mogelijkheid hebt,
dan draai je toch je bed een paar keer een kwartslag om.

En dan kijk je een poosje hoe je dan slaapt.

De richting waarin je dan het beste slaapt,
kan voor jou bewijs genoeg zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is niet alleen iets van Feng Shui, maar ook van de oude Tolteken.

Zowel Feng Shui als de aanhangers van de oude Tolteken beroepen zich erop dat het gaat om "duizenden jaren oude kennis". Dat mag zo zijn, de vraag is dan hoe het mogelijk is dat Feng Shui en de Tolteken elkaar zo verschrikkelijk tegenspreken.

Een andere vraag is waarom we blijven geloven in duizenden jaren oude kennis, terwijl onze kennis zich in de afgelopen vierduizend jaar behoorlijk heeft ontwikkeld.

Maar goed, er zijn wel degelijk bewijzen (vanuit de huidige kennis) over hoe je je bed zou moeten neerzetten.

Het allerbelangrijkste is dat je kamer donker en stil is. Licht in de kamer, al is het maar een beetje, verstoort je bioritme en daarmee je slaap. Ook geluid verstoort je slaap - dat is evolutionair zo ontwikkeld, elk geluid dat niet uit je eigen vertrouwde omgeving komt kan immers duiden op naderend gevaar (een roofdier of een vijandelijke stam) en vereist dus alertheid.

Verder blijkt de temperatuur goed te moeten zijn - maar dat kun je natuurlijk zelf ook wel bedenken.

Als duisternis, stilte en temperatuur in orde zijn, kun je gaan nadenken over de net wat minder belangrijke dingen.

Een heel belangrijke is afleiding. Zorg dat je geen telefoon op je slaapkamer legt. Dat heeft niets te maken met eventuele straling, want een telefoon op standby straalt niet. Het heeft te maken met jouw besef dat je elk moment een SMS-je of een ping zou kunnen ontvangen; dat besef zorgt er instinctief voor dat je net wat alerter blijft, en dus wat minder goed slaapt.

Goed, nu hebben we dus duisternis, stilte, een goede temperatuur en geen telefoon. Nu kunnen we gaan denken aan de plaats van het bed.

Ook hier speelt evolutionair ontwikkeld instinct een belangrijke rol. De mens voelt zich het veiligst als hij een muur achter zich heeft, en als hij direct, zonder te bewegen, de toegang tot de kamer kan zien. Op die manier kun je namelijk nooit worden verrast door een vijand.

Zet je bed dus met je hoofdeinde tegen de muur. Als het kan zelfs met het hoofdeinde in een hoek. En zet je bed zo dat je in ieder geval de deur, en liefst ook het raam kunt zien als je ligt. Dan voel je je instinctief veilig. Dat geeft rust, je kunt je alertheid laten varen, en je zult goed slapen.

Als je hierop hebt gelet, maakt het geen fluit meer uit of je hoofdeinde nu naar het oosten, het westen, het noorden of het zuiden is gericht.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We waren tegelijk aan het tikken, maar hebben duidelijk weer dezelfde invalshoek.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat was ook mijn eerste gedachte toen ik jouw antwoord zag verschijnen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, dan slaap ik goed, met mijn hoofd naar het oosten, zicht op beide deuren, maar niet tegen muren aan de zijkant - dat wil je niet als je epileptische aanvallen in je slaap hebt ;-)
Er zijn ongetwijfeld tientallen vage en ongegronde danwel onbewezen gronden om je bed op 'e'en of andere manier te plaatsen, maar eigenlijk is er maar 'één die hout snijdt: de psychologische.

Net als de meest behaaglijke zitplek (de plaats in de kamer van waaruit je de hele kamer kunt overzien en de deur in de gaten kunt houden, de plek die vrijwel iedereen die je voor het eerst een kamer in laat zal kiezen, is er ook een meest behaaglijke ligplek.

En ook die betekent dat je vanuit je bed de deur in de gaten kunt houden, en liefst ook nog een prettige lichtinval van het raam hebt. Nu is elke kamer weer een beetje anders ingedeeld, en zijn er vaak meerdere mogelijkheden om je bed (hoofdeind) goed te positioneren ten opzichte van de deur, dus dat is eventueel een beetje uitproberen. Zo heeft de een ook liever de muur 'in de rug' , de ander liever ' voor het gezicht' en sommige mensen voelen zich helemaal niet prettig in de buurt van een muur en liggen liever ' los' in de kamer met het hoofdeind tegen de muur.

Een voorkeur voor het voeteneind tegen de muur en het hoofd helemaal los in de kamer komt grappig genoeg eigenlijk helemaal niet voor ; we kiezen toch altijd een ' wandje' als uitgangspunt.

Probeer het desnoods een poosje uit ; schuif een beetje met je bed tot je denkt : ja, zo lig ik lekker, zo heb ik mijn spulletjes fijn onder handbereik, en goed overzicht als ik midden in de nacht of morgenochtend wakker wordt.

Het allerprettigst vinden de meest mensen - holbewoners met een baarmoeder-herinnering als we zijn - overigens vier wanden ofwel varianten op de ouderwetse bedstee, soms goed te realiseren door een gordijn voor je bed te hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik zie dat jij ook al wordt achtervolgd door mensen die vinden dat feng shui waar "moet" zijn, of het waar is of niet. Wat zou er in zulke mensen omgaan? Waarschijnlijk iets in de trant van: vooral de leer volgen, vooral niet zelfstandig nadenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje zielig is het eigenlijk wel ; dat mensen de meest grote kolder nodig hebben om de meest banale beslissingen te kunnen nemen zonder hun eigen gezonde verstand te hoeven verspillen.
Dit soort minnetjes zie ik dan ook als grote complimenten ; iemand vind die lulkoek belangrijk of interessant genoeg om te verdedigen, en benadrukt met zo'n min nog maar eens hoe een grote kolder het is.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik zie zulke minnen voornamelijk als compliment omdat ze betekenen dat
a)  Wij iets te melden hebben dat van belang was (want anders hadden ze de min niet hoeven geven).
b)  Tegen onze woorden niets in te brengen is (anders hadden ze dat wel gedaan, of op z'n minst in alle openheid een vraag gesteld). Die minnen onderstrepen dus juist de onontkoombaarheid van onze boodschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet niet dat er nogal wat kinderen hier actief zijn en op alles wat ze niet begrijpen een minnetje drukken.
Dus laat ze niet te zwaar wegen, de meeste zijn gewoon minnetjes, geen oordelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet er persoonlijk niet aan denken om geen zicht op mijn slaapruimte te hebben, maar verder een prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 zodat de kinderachtige minnetjes (nu even?) in de minderheid zijn.
Men zegt dat het hoofd naar het noorden, de beste plaats voor een bed is, het zou te maken hebben met het magnetische noorden.
Uit eigen ervaring is er wel degelijk een groot verschil, waar het bed staat.
Maar zoals je bij de andere antwoorden hierboven kan lezen, hebben veel zaken hier invloed op.
Maar zelf heb ik niet alles zo maar kunnen verklaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die richting is niet voor iedereen hetzelfde. Het ligt aan je geboortedatum en, of je man of vrouw bent.
Daarmee kun je je eigen Personal Energy number opzoeken. En daarmee de beste richting voor gezondheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, daarom ligt mijn vrouw altijd met haar voeten in mijn gezicht. :p:p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe vindt je, je eigen personal energie number??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hier een boekje waar ik het in kan opzoeken. Het komt uit Diamond Feng Shui van deze site http://www.learningstrategies.com/FengShui/Home.asp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke inf. heb je dan nodig?
geb. datum, man vrouw, wat nog meer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
verder niks
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Geboortedatum in welke jaartelling?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is de chinese jaartelling, waarbij het jaar begint eind januari of begin februari.
Het gaat eigenlijk alleen om het geboortejaar.
Cryofiel
12 jaar geleden
Hoe komt het dat de Kabbalah iets heel anders zegt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wist niet dat er in de Kabbalak ook iets stond over Feng Shui
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet over Feng Shui. Net zoals Feng Shui niets over de Kabbalah noemt. Wel over het gebruiken van je geboortedatum om zogenaamd van alles over jezelf te weten te komen. Hoe weet je nu welke van de twee je moet geloven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij Feng Shui zegt dat energy number niks over je karakter of hoe je bent. Alleen over hoe je het beste je huis kan inrichten.
Ik vind het wel frappant dat ik in al mijn vorige huizen, al voordat ik iets gelezen had over feng shui mijn huis al op die manier inrichtte. Ik vind het bv niet prettig om mijn bankstel richting het oosten te zetten. Na een week zet ik em weer terug naar het westen. Dus voor mij klopt dit wel. Ik heb verder niks met astrologie,enneagrammen en dergelijke
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat is nu net het probleem. Jij zweert bij Feng Shui, want dat heeft het altijd goed. Een ander zweert juist bij kabbalah, of bij enneagrammen, want dat heeft het altijd goed. Hoe komen we er nu achter welke methode goed is, en welke methode fout is? Voor mij betekent dit simpelweg dat al die methoden uitwisselbaar zijn. Geen van die methoden is beter of slechter dan een andere.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hang de Hippo-methode aan :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en ik de 'euca theorie' al ben ik het met Cryo eens. welke achterliggende gedachte ook, of welke naam het mag hebben: ik lig er niet wakker van. met het oriëntatievermogen van een seniele postduif van me weet ik trouwens niet eens naar welke richting het hoofdeind van mijn bed wijst. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik voel me gewoon prettiger in een huis met de Feng shui methode dan in een huis die ingericht is door bv Jan de Bouvrie.
Enneagrammen is iets totaal anders dan feng shui, dus moet je niet gaan vergelijken. De kabbalah is denk ik ook wat anders. ken het zelf niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eucalypje: iesse siempel, de zon komt op in het oosten, gaat onder het westen, dus als je echt wilt weten hoe je ligt, dan moet je daar een keer naar kijken ;-)
Toerist: je vergelijkt wel onvergelijkbare dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij vergelijkt alleen cryofiel onvergelijkbare dingen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@hippo
dat verkaart een heleboel!!! mijn voeten liggen (zo ongeveer)naar het oosten, en dat kan ik heel goed merken.
mijn voeten zijn eerder wakker dan mijn hoofd. ze willen lopen, en zitten vol energie terwijl mijn hoofd heeft zoiets van 'zout op, nu nog niet hoor'. het kan natuurlijk ook de AD(H)D zijn want als ik mijn bed zou draaien of andersom zou gaan liggen klopt het ook 'ik wordt vaak wakker van het malen van mijn gedachten, en kan overdag wegdromen en 'afwezig' zijn terwijl ik wakker ben. @toerist
waaruit blijkt dat Cryo onvergelijkbare dingen vergelijkt?
bij mijn weten ben jij voor de Feng shui en dat is helemaal prima (al zou je er misschien bij stil kunnen staan waaruit blijkt dat dit juiste de enige reden is eventueel)
Cryo houdt het in het midden en geeft net als jij een persoonlijke gedachte weer die m.i. prima onderbouwd is zonder het op de persoon zelf te spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het maakt niet uit of het bestaat, wie er gelijk heeft, of het mogelijk is en hoe het dan heet, feit is, dat er soms een zeer groot verschil is te merken, als je bed op een andere plaats in je slaapkamer staat.
Maar gek genoeg is het niet slapen op je eigen plaats ( kant) van het bed, ook een geweldig verschil, ruil maar eens om met je echtgenoot.
Ons onderbewustzijn, heeft hier mogelijk ook mee te maken.
En misschien wel alles!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eucalypje
Nou, Cryo haalt er ineens de Kabbalah bij, wat iets totaal anders is dan Feng Shui, en vraagt dan welke methode goed is en welke fout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@toerist Een + voor jouw vraag, al merk ik zelf dat er nog meer factoren meespelen dan degene die jij vernoemt...
ook ik doe blijkbaar intuItief een heleboel dingen volgens de 'regels' van Feng Shui zonder er ooit over gelezen te hebben... anderen maken er opmerkingen over daardoor heb ik er weet van. @ed
de mens is een gewoontedier hé...
en inderdaad, het maakt niet uit hoe we het benoemen, hetgeen we voelen is sowieso eigen aan onszelf en geen mens is identiek, hoe sterk gelijkend ook... gelukkig maar, toch? @hippo
volgens mij is alles vergelijkbaar, of het steek houdt dat is dan weer een andere kwestie ;-) @eucalypje
ben je zeker dat het de AD(H)D is en niet de 'neutraliserende autist' in jou? hahahaha @stolat
Volgens mij maakt het in wezen geen lap uit waar je met je hoofd gaat liggen, hetgeen jij voor waar aan neemt werkt voor jou, zo simpel lijkt het mij na ettelijke duizenden slaapuren met mijn hoofd in verschillende windrichtingen... een goed pocketveren bed, een half zacht hoofdkussen en een leeg hoofd... meer heb ik niet nodig voor een goeie nachtrust... Ik ga er zo dadelijk aan beginnen zie... Zzzzz....
Slaap zacht vannacht ;-)
Cryofiel
12 jaar geleden
@Toerist, je leest de tekst maar je ziet de boodschap niet. De boodschap is: er zijn vele theorieën. Feng Shui is daar slechts één van. Sterker nog: er zijn vele varianten van Feng Shui die elkaar tegenspreken. Ook de diverse overige theorieën spreken elkaar vaak flink tegen. Hoe weten we nu welke theorie de juiste is? Jij zegt dat jouw versie van Feng Shui goed werkt, maar hoe zouden we erachter kunnen komen of een andere versie van Feng Shui misschien beter is, of dat één van de andere theorieën beter is dan alle versies van Feng Shui bij elkaar?
Volgens het bijgeloof zou je niet met je hoofd richting het oosten of noorden moeten liggen, want daar zou het dodenrijk liggen.
Wetenschappelijk onderzoek naar de invloed van de windstreek bij het slapen, ken ik niet en ik betwijfel of er wetenschappers zijn die dit onderzochten.
Binnen Feng-Shui zijn stromingen die elkaar tegenspreken, dus ik betwijfel of je er houvast aan kunt vinden.
Eén stroming binnen Feng-Shui sluit in ieder geval aan bij wat Cryofiel en Marleen zeggen. Bij hun antwoord sluit ik mij ook graag aan. Zorg er verder ook voor dat de slaapkamer enkel een plek is om te slapen; plaats dus vooral geen tv of bureau in de kamer en zorg dat die opgeruimt en leeg is met wat mooie posters of schilderijen aan de muur.
Voor meer tips verwijs ik graag door naar het programma 'Beter slapen' van NTR. Terug te bekijken op hun website. (Zie: bron.)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed en duidelijk antwoord!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoe is dat dan voor jongeren waarvan (meestal) hun slaapkamer hun enige plek is in huis om spullen te bewaren, een plek voor zichzelf te maken en een soort huisje in een huis te hebben? Althans bij mij is mijn slaapkamer een woon-werkkamer met tv, bureau, bank, radio, boekenkast etc. Ik slaap in een hoogslaper waar ik redelijk afgesloten van de rest van mijn kamer in kan slapen. Zou dat ongeveer hetzelfde effect hebben als een lege kamer? Mijn nachtrust is niet echt geweldig en misschien komt dat doordat mijn kamer teveel functies heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@devraagvanv Het zou kunnen dat een redelijk gevulde kamer jouw nachtrust verstoort maar bewezen is dat niet.
Het kan evengoed zijn dat jij die kamer onvoldoende verlucht voor het slapen gaan waardoor zowel een tekort aan zuurstof als de opgehoopte electro-magnetische ladingen jouw nachtrust verstoren.
Eveneens zijn de laatste acties voor het slapengaan doorslaggevend voor de wijze waarop jij je slaap ervaart. Vooral als je een gevoelig iemand bent.
Let er dus eens op of je voldoende verlucht en let er ook eens op wat je gedaan hebt in het laatste uur voor die slechte nachtrust en let er eens op wat je deed in het laatste uur voor een betere nachtrust. Je zal er zelf wel een logisch patroon in ontdekken.
De keuze is dan aan jou om hier rekening mee te houden of niet. Er zijn mensen die een zo goed als lege kamer nodig hebben om tot rust te komen maar ik ken behoorlijk wat mensen die net onrustig worden in zo'n kamer. Het is allemaal zo relatief hé.
Experimenteer er dus eens mee en je komt vanzelf wel tot pasklare oplossingen voor jezelf. Succes ermee!
Musonius
12 jaar geleden
@devraagvanvandaag, ik ben geen medicus, dus ik durf niet al te diep in te gaan op jouw vraag. Er kunnen zoveel oorzaken zijn voor slechte nachtrust. Als je echt langdurig last hebt van slaapritmestoornissen, kun je het beste je huisarts om advies vragen, maar in de eerste plaats zou je de serie 'Beter slapen' kunnen bekijken (zie de bron die ik noemde). Wie weet vind je daar bruikbare suggesties.
Eigen ervaringen:
- geen koffie of alcohol voor het slapen gaan. Hiervan droog je uit.
- regelmatig het bed verschonen. Tussen schoon beddengoed slapen is heerlijk.
- ontspanningsoefeningen. Spieren strekken en ontspannen: op je rug liggen, je hoofd fronsen en weer ontspannen, ogen hard dichtknijpen en weer ontspannen, hoofd in het kussen drukken en weer onspannen en zo ga je door tot je tenen.
- zet de kachel tijdig uit/laag: zeker als je woonkamer ook je slaapkamer is, is het raadzaam hier op te letten. Een slaapkamer hoort namelijk koeler te zijn dan een woonkamer, en als je ook nog eens in een hoogslaper slaapt, zal het daar door het stijgen van warme lucht juist warmer zijn dan dan in het leefgedeelte.
Bedenk verder dat de slaapomgeving je erg kan helpen tot rust te komen, maar uiteindelijk zullen toch je eigen lichaam en geest het werk moeten doen. Er zijn ook mensen die in treincoupés de slaap vatten.
Als ik mocht kiezen, maar het mag niet van mijn vrouw, dan zou ik mijn bed op een draaiplateau willen zetten. De hele nacht zachtjes laten draaien en elke morgen de verrassing waar ik wakker wordt, waar mijn hoofd dan ligt. Moet dat nog uitgevonden worden??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
geweldig idee! Na alle serieuze reacties en antwoorden is dit een verfrissing.
Maakt niet uit. Het klinkt misschien flauw, maar als je tevreden bent met jezelf, slaap je pas echt goed. Ongeacht welke richting je slaapt. Zelfrespect geeft rust. Trust me on this one. ;)