Hoe kom ik zo snel mogelijk van een vochtige kamer af?

Wij gebruiken de kamer eigenlijk alleen om wat kleren op te laten drogen na het wassen. Verder is de kamer buiten gebruik op wat kasten na. We hebben al geprobeerd de kamer te luchten door de ramen van een andere kamer en deze kamer tegen elkaar open te zetten. De kachel aanzetten is ook nog niet echt hét middel. De kamer staat op het oosten en de ramen zijn continu beslagen met druipende ramen als gevolg.

12 jaar geleden
in: Interieur
24.9K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
je zou kunnen overwegen om er geen kleren te drogen na het wassen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is hier wel heel duidelijk de oorzaak en oplossing van het probleem. Kleding drogen in huis is heel vaak DE oorzaak van veel vochtproblemen. Voortdurend actief ventileren is minimaal noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Constant een kiertje raam open of een ventilatiestrip open zetten en tevens de verwarming aanzetten. Dat helpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zet het droogrek (met wieltjes) van de was nu gewoon in de woonkamer als we er niet zijn. Daar is het lekker warm en de lucht wordt iets minder droog (is nu heel erg droog door de CV). De was droogt dan alsnog heel snel, en de luchtvochtigheid gaat iets omhoog..

Het beste antwoord

Je zou een vochtvreter kunnen proberen. Dat is een bakje met korrels die als het ware de vocht opzuigen. De vulling (de korrels) moet je wel regelmatig vervangen afhankelijk van hoe vochtig het is. Grote kans, dat dat in ieder geval scheelt. Vochtvreters kun je bij iedere bouwmarkt (Gamma, Praxis e.d.) kopen. Misschien ook wel bij Blokker of een drogist, maar dat weet ik niet zeker. Verder zou je ook nog aan een luchtontvochtiger kunnen denken. Dat is een apparaat die de vocht uit de lucht haalt. Dan hoef je niet steeds een nieuwe navulling voor de vochtvreter te kopen. Maar het is wel even een wat grotere investering.

Toegevoegd na 3 uur:
Als je echt wilt weten wat de oorzaak is van het vochtprobleem, om het probleem zo goed mogelijk te kunnen oplossen, zou je ook contact kunnen opnemen met een gespecialiseerd bedrijf. Deze kun je vinden door te Googlen op "vochtwering" . Deze kunnen voor je uitzoeken wat de oorzaak is en hebben mogelijk ook een afdoende oplossing hiervoor of kunnen tips geven wat je het beste kan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je droogt er kleren dat geeft veel vocht. Dus even de ramen tegen elkaar open zetten is niet voldoende. je moet constant ventileren dus of het raam op een kier of als je dat heb een bovenlicht open. De kachel alleen aan geeft alleen maar meer vocht.
12 jaar geleden
door echt te ventileren..

maar je zou ook een vochtvreter neer kunnen zetten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwarmen, maar met ramen open anders krijg je regenbui systeem. Met vochtvreter en ramen dicht. Meer kan je niet doen!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb laatst in een oma-weet-raad boek gelezen dat het zou helpen om kattenbakvulling neer te zetten in een vochtige kamer. Dat slorpt het vocht naar verluidt op, en is veel goedkoper dan andere producten in de handel.
Een deel vulling in een emmer gieten en laten staan.
Maar als je kamer zo vochtig is, is het nuttig om te kijken waar dit vocht vandaan komt. Als je het beschrijft is het wel stevig vochtig.
Als het grondvocht betreft, kan je de grond verhogen (als het je eigen huis is) of op 10 cm hoogte een sleuf in de muren kappen en er roofing tussen steken. Dan terug dicht doen en opnieuw dat stukje bezetten. Wel bewerkelijk, maar super effectief tegen opstijgend grondvocht.
Komt het van de muren, is een goed om eens te kijken langs waar het vocht binnen komt, bv. een niet goed bezette buitenmuur. Naargelang de oorzaak kan je dan een middel zoeken. Moeilijker wordt het als de oorzaak bij buren ligt, dan moeten zij natuurlijk in actie schieten.
ALs je huurder bent, zou ik dit vochtprobleem melden aan mijn eigenaar.
Is dat allemaal geen optie, dan kan je nog van dat aluminiumbehang kopen en dat onder je "gewone" behang plakken. Het is niet echt een superoplossing en slecht voor je muren, maar in ieder geval blijven je muren dan droger en krijg je geen schimmel meer.
Verder idd vééél verluchten, ook in de winter minimaal 15 minuten per dag de venster open zetten zodat het vocht kan ontsnappen. De kachel (lang genoeg) aanzetten is normaal gezien ook wel goed, maar het vocht moet weg kunnen dus verluchten is broodnodig.
Maar zoals gezegd : kijk eerst of er niets structureels aan de hand is, en ga na wat jij (of de eigenaar) hieraan kan doen...
12 jaar geleden
Zet het raam altijd op een kier,met gewoon de verwarming aan, met af en toe luchten bereik je niks er moet constand iets open staan,zeker als je er de was droogt,kan je niet een flink rooster maken, naar buiten? en dan liefst 2 tegen over elkaar,heb je constand tocht.
Suc6
burgos