Waarom over stroomt een wc pot niet, als je er een emmer water in gooit?

Toen ik vandaag een emmer water deponeerde in de toiletpot, bleef het waterpeil na genoeg gelijk (geen zichtbare verandering). Hoe kan het dat die niet overstroomt of dergelijke?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
14.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit afgevraagd als je doortrok? Hehe

Het beste antwoord

Er zit een zwanenhalsconstructie in.En dat houdt weer verband met de communicerende vaten.In 2 bakken vloeistof met elkaar verbonden, staat de vloeistof even hoog.
Vulmaar eens een slang met water.
(nit te grote zodat je hem kunt hanteren. als je de ene kant van de slang omhoogbrengt, blijft het water even hoog als het water in het andere eind van de slang.
vul je water bij dan komt de andere kant omhoog, of stroomt over tot beide kanten weer even hoog zijn
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meh

Andere antwoorden (5)

waarschijnlijk omdat in een emmer ongeveer net zoveel water zit als een keer doorspoelen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat een WC-pot het water dat er boven ingegooid wordt via de afvoer weg laat lopen zodra het waterniveau boven de stankafsluiter komt.
De stankafsluiter is de s-bocht die tussen de pot en de afvoer zit.

Toegevoegd na 17 minuten:
De stankafsluiter heet ook wel "waterslot" of "sifon".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Ik vraag me af wat die man op het plaatje aan het doen is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen idee wat hij aan het doen is, het is de enige afbeelding die ik kon vinden van een dwarsdoorsnede van een toiletpot.
Wellicht geeft het woordje "TotallyAbsurd.com" onder de vloerdoorsnede een aanwijzing?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
What exactly is this man doing? Communicating with his neighbors using his new Toilet Phone? Blowing up his Inflatable Toilet? Or is he simple blowing bubbles? Well the correct answer is None of the Above. This guy is using the new breath easy, Toilet Snorkel, formulated to provide a fresh air source during fires in high rise buildings. In most fires, it's the smoke that will get you, and a source of fresh air can be a life saver. So our inventor designed a way to snake a snorkel through the zigs and zags of your toilet, so you can breath sewer air instead of smoke. Here's our question... couldn't he have, just as easily, invented the Faucet Snorkel instead?
De uitlaat van een WC-pot heeft een afvoer van ruim negen centimeter als diameter, ruim voldoende om die kluts water zonder noemenswaardig peilverschil af te voeren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het betreft hier de wet van de communicerende vaten. In de afvoer zit een S-bocht. Als het volume aan de ene kant van de bocht wordt vermeerderd loopt het over en stroomt het via het andere deel van de S-bocht naar het riool. Als je wel eens heel veel moet plassen loopt de wc-pot toch ook niet over maar loopt het direct naar het riool.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zwanenhals in de wc heeft niets met communicerende vaten te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vertel....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schrijf het verkeerd. De snelheid van afvoer van water heeft niets te maken met de wet op communicerende vaten maar met de dikte van de afvoer. Overigens minnen doe ik niet.
De snelheid van afvoer van het water wordt bepaald door de dikte van de afvoerbuis.

Als er na de wc de juiste dikte afvoerbuis wordt gebruikt (110mm) en deze niet dichtgeslibd zit met afval zal een emmer water geen probleem zijn en zal het waterpeil in de zwanenhals gelijk blijven, is de afvoer verstopt of is er een te dunnen afvoerbuis gebruikt achter de WC zal de doorstroom snelheid afnemen.

Mocht de doorstroomsnelheid afnemen en het waterpeil stijgen als je een emmer water leegschudt in de wc wordt het tijd om er een ontstoppingsdienst er bij te halen.