Wat is de gemiddelde woonkamertemperatuur?

Ik heb het koud bij 19 graden. Zelfs 20 graden vind ik nog fris. Maar mijn vriend zweert bij 18 graden! Wie moet er water bij de wijn doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
38.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vecht het lekker uit met je vriendje... Dan leer je nog wat bij en misschien ben je toch de sterkste... Give it a try... Begin met steeds demonstratief die thermostaat op 21° te zetten...

Het beste antwoord

Dat hangt af van of je man of vrouw bent, of je veel of weinig spieren hebt, van je leeftijd, van de isolatie van met name de ramen en de vloer.

De Belgische wet schrijft de volgende *minimum*temperaturen voor. Deze wet geldt voor werkplekken, maar geeft een goede indicatie voor wat het minimum is voor een woonkamer. Zie de eerste Bron. Citaat van de relevante tabel:

"
Aard van het werk   Min. temp.
zeer licht werk            20°C
licht werk                    18°C
halfzwaar werk           15°C
zwaar werk                 12°C
"

Lees ook eens de tweede Bron. Zoek daar op Temperatuur. Hier staat genoemd dat de ideale temperatuur voor het verrichten van kantoorwerk tussen 22°C en 24°C ligt.

Overigens kan een ruimte beter iets te koud zijn dan iets te warm:
--  tegen Kou kun je je Kleden
--  tegen Warmte ben je Weerloos
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegen warmte zou je je kunnen uitkleden...
Cryofiel
14 jaar geleden
Tot een bepaalde temperatuur kan dat. Daarna heb je een koude douche nodig. Dat heeft wat praktische nadelen...

Andere antwoorden (14)

dat is gewoon heel persoonlijk.
ik ben een kleum, de verwarming staat hier op 21 graden, en ik heb een dikke sweater plus bodywarmer aan.
14 jaar geleden
Dat is heel persoonlijk vind ik.
Bij ons staat de thermostaat meestal op 20.5 en dan warmt het op tot 21 graden.
De ene keer heb ik het dan ook nog koud en de andere keer niet.
De meeste mensen hebben de temperatuur meestal tussen de 20 en 21 graden staan volgens mij.

En het blijft een feit, vrouwen hebben het vaker en sneller koud dan mannen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In 46% van de huishoudens komen discussies voor over hoe warm het binnenshuis moet zijn. Dit komt door het verschil in warmtebeleving tussen mannen en vrouwen, zo blijkt uit een in opdracht van Nuon uitgevoerd onderzoek onder 500 personen tussen de 15 en 80 jaar. Terwijl vrouwen de verwarming hoger zetten, draait de man de thermostaatknop weer terug. Met de informatie uit het onderzoek wil Nuon de Nederlandse huishoudens gerichter adviseren over energiebesparende maatregelen in de wintermaanden.

Van de vrouwelijke respondenten geeft 52% aan het in huis kouder te vinden dan hun man. Slechts 23% denkt dat haar partner het kouder heeft dan zijzelf. De mannen vinden vrouwen kouwelijker: bij hen liggen de percentages dan ook bijna omgekeerd. Bij eenderde van de huishoudens is het overdag gemiddeld 19 graden Celsius in huis en bij nog eens eenderde is dat 20 graden.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons is dat net andersom, maar dat wijt ik aan de kantoorbaan die mijn man nu heeft. Vroeger werkte hij hele dagen buiten in de wegenbouw en dan had hij het altijd snikheet. Sinds zijn werkzaamheden zijn verplaatst naar kantoor vindt hij het nu veel vaker koud in huis dan mij. Ik heb ook een tijdje kantoren schoongemaakt tijdens werkuren en dan stond je je daar in het zweet te werken bij 24 graden terwijl ze daar zelf soms nòg zaten te bibberen achter hun bureau met dikke truien aan :-/
Een gevoelskwestie en voor een ieder weer anders. Zeg tussen de 18 en 25 graden....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zal liggen tussen de 19 en 21 graden. Mijn dame zweert bij 19 graden,terwijl ik 21 graden prefereer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo persoonlijk zoals hier al omschreven.
Ik heb het altijd koud, dus mag hij voor mij op 21 graden, terwijl mijn man 19 graden al te warm vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons staat de thermostaat op 17 graden. Die word anderhalve graad omhoog gezet als we thuis zijn [De thermostaat heeft een basis instelling die je naar boven en beneden 3 grande kan bijstellen voor tijdelijke aanpassingen].

Daarbij gaat dan vaak wel de openhaard aan, waar de bank bij staat. Als je bezig bent is 18,19 graden prima. Om lekker te zitten wordt dat snel aan de kille kant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier staat ie als we thuis zijn op 22 graden en als we weg zijn en 's nachts op 16 want dan gaat de spaarstand in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overdag wanneer ik bv huishoudelijk werk doe of niet thuis ben dan is het 19 graden. 's avonds als we niet veel doen vindt 21 graden een lekkere temperatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons kun je ook 21 graden opschrijven voor je gemiddelde onderzoek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, wie er water bij de wijn doen kan ik niet beantwoorden. Ikzelf vind 20 graden een prima temperatuur (zelfs wat aan de hoge kant) en mijn vrouw wil het liever 21 graden hebben. Ik heb een collega die het zelfs al warmer heeft als de temperatuur boven de 16 graden gaat!

Ik denk dat het enige compromis dat je kan sluiten het volgende is: Je vriend heeft het dan maar iets warmer (dus de verwarming op 19 graden) en jij doet een warme trui aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons staat de thermostaat op 17 graden 's nachts, en overdag als ik niet thuis ben.
Ik zet hem als ik thuis ben op 20 of soms 21 graden, maar mijn man vindt dat veel te heet.
Ik loop momenteel in een trui en hij nog in een t-shirt.
Warmte- en koubeleving is dus heel persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier staat ie op 20,5 graden. 's Nachts op 15, maar dat wordt het niet gauw, en als we weg zijn ook 15. Ik heb trouwens eens een vriend gehad die 25 graden aangenaam vond en 's nachts ook. Gelukkig was het een lat relatie en was ie niet vaak bij mij thuis. Thermostaat heeft het toentertijd begeven van het vele hoog en laag zetten. De relatie heeft het trouwens ook snel begeven, want tegen dat soort temperaturen zullen niet veel mensen bestand zijn. Ik in ieder geval niet :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben de thermostaat meestal op 19 graden staan en s’nachts en als we niet thuis zijn op 16 graden.