Is een geurkaars gezond?

Tijdens de feestdagen stond er een geurkaars op de schouw. Nu is mijn vraag of dit wel zo gezond is. (Als ze brandt natuurlijk ;) )

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
1K
Amadea
12 jaar geleden
Je eet 'm toch niet op?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De stoffen die vrijkomen als ze brandt ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag. Je ademt toch allerlei stoffen ervan in.
Ik vraag het me overigens ook af bij gewone kaarsen, een deel wordt gemaakt uit paraffine, afkomstig uit aardolie, zou dat nou gezond zijn om in te ademen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De laatste punt moet een vraagteken zijn natuurlijk.

Het beste antwoord

Inderdaad maar ik zou voortaan toch een kaars van bijenwas branden: die bestaan ook in toegevoegde kruiden of bloemen. Niks synthetisch dus, bij de Reform en het effekt is bij astmapatiëntjes in ieder geval aangetoond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je het op een veilige manier brand: dus met onbrandbare onderzetter en geen brandbare dingen erachter, dan is het heel gezond om het te branden, mits je vanwege de (erg kleine hoeveelheid) rook wel een raam op een kier of ene stukje open moeten zetten, omdat het zuurstof gebruikt, ook al valt dat te verwaarlozen.
Kijk wel uit of het niet om kan vallen als er iemand langsloopt. Dan kunnen er wel ongezonde dingen gebeuren, zoals brand(je), brandwonden, kaarsvet op je huid, kleding, meubilair, vloer etc..

De geur opzichzelf is niet ongezond, dat zijn in feite gewoon etherische oliën die opgesloten zitten in de kaars zelf en door verwarming van de kaars komen deze geuren vrij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet (on)schadelijker dan het branden van een gewone kaars.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf heb ik last van geurkaarsen: ik krijg er niesaanvallen van, mijn neus gaat er enorm van prikken. Het voelt aan als verkouden zijn.
Maar als het echt ongezond zou zijn, dan zouden ze niet verkocht mogen worden lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt van de persoon af die in de zelfde kamer is als waar de kaars brand. De een ondervind er namelijk geen hinde van terwijl de ander er Spaans benauwd van word. Zet mij en mijn moeder in een hok en plaats een brandende geurkaars. Ik heb nergens last van ik vind het geurtje hooguit stinken, maar mijn moeder die heeft meteen last van haar bronchitis. Dus als je deze vraag aan mijn moeder zou stellen zegt ze volmondig NEE dat is NIET gezond! Maar als je alleen aan mij zou vragen of het gezond is zou ik zeggen ja ach waarom zou het ongezond zijn?. Dus dat antwoord kan dus heel verschillend gegeven worden.