Inbouwspots op 230 volt in de doucheruimte moeten die ook een bepaalde IP waarde hebben als je LED verlichting gebruikt?

De voeding komt uit het plafond (lichtpunt) dus heeft geen aardedraad, kan/mag dat in een vochtige ruimte.

Toegevoegd na 27 minuten:
sorry, ik zal even wat duidelijker zijn ik weet wat er voorgeschreven wordt, maar het gaat erom of het gevaarlijk is als je een inbouwspot van 230 volt zonder IP waarde (IP20) in de doucheruimte plaatst met gu10 ledlampen en zonder een aardedraad.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
4.5K

Het beste antwoord

Wat bedoel je met 'vochtige ruimte'? Als ik heb gedouched, hangt mijn hele plafond vol condens, daar moet je niet zomaar een lampje ophangen.

Je kunt ook beter halogeenlampjes erin doen dan led-lampjes. Halogeen lampjes worden heet, waardoor eventueel vocht op het armatuur direct droogt.

Is er niet een aardedraad in de buurt, bijvoorbeeld van een stopcontact, dat je kunt doortrekken naar het lichtpunt in het plafond?

Heb je kinderen? Dan vooral goed beveiligen met waterdichte apparatuur en aardedraad. Je wil niet meemaken dat ze een keer de douchestraal op het plafond richten en je lampje raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een badkamer is in 3 zones ingedeeld. Bijgaande tekening geeft aan hoe de zones verdeeld zijn en welke beschermklasse de armaturen moeten hebben.
Voor een plafondverlichting kun je in het algemeen IP23 aanhouden.

Toegevoegd na 16 uur:
Een GU10 ledlamp is geschikt voor 230V en kan dus direct op het lichtnet worden aangesloten. Waarschijnlijk gebruik je hiervoor de bijbehorende GU10 fitting. Deze wordt aan de achterzijde direct op de bedrading aangesloten en heeft inderdaad geen weggewerkte bescherming. Zolang je met je handen van de aansluiting af blijft, kan het geen kwaad. Voor kortsluiting in zone 3 hoef je niet bang te zijn.
Officieel voldoet het armatuur niet aan IP21 en zou dus niet in een badkamer gebruikt mogen worden.
Kun je zelf niet een simpele omkasting voor de fitting maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja je hebt soms led"s die je op een transformator moet aansluiten, en je hebt ze ook die je direct kan aansluiten, www.dmled.eu heeft alle soorten leds. Voor duch en woonkamer binnen en buiten. + ze doen ook zelf installeren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De lampen die je erin zet maakt niet uit, het gaat om het armatuur.
Geen of een lage IP waarde houdt in dat het niet getest is op een betere waarde, zou best kunnen dat ze die test zouden doorstaan, maar dat weet je dus niet.

Zijn die inbouwspots van metaal, dan zeker niet doen.

Spots hoeven ook niet duur te zijn, dus dat mag ook de reden niet zijn.