Kun je laminaat over (oud) tapijt heen leggen?

Ik heb de vraag over ondertapijt en laminaat (http://www.goeievraag.nl/vraag/ondertapijt-tapijt-gebruiken-onderlaag-laminaat.8762) al gelezen, maar wil graag nog even weten over gewoon tapijt. Wat zijn de nadelen? We wonen in een appartement (op 4 hoog, dus geen kruipruimte, wel onderburen). Het is een goede kwaliteit tapijt, met viltlaag en ligt er nu 8 jaar. Het is niet meer heel veerkrachtig, maar deukt wel in onder stoelen en banken. Vast bedankt, vooral voor jullie eigen ervaringen!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
14.9K

Het beste antwoord

Nadelen:
-Bij het verwerken van je laminaat, veert je ondergrond teveel, dus meer kans op beschadiging van je planken, en lastiger te verwerken.
-Alle troep die nu je vloerbedekking inzit, blijft erin.
-Uiteindelijk zal je ondervloer/viltlaag uitharden en dus verpulveren (ook omdat deze er al 8 jaar in ligt).
-Kans dat je de onderkant van je deuren moet inkorten, omdat je nieuwe vloer te hoog komt.
-Je krijgt géén garantie op je laminaat als je deze over je vloerbedekking heen legt.

Voordelen:
-Geluiddempend
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat zou geen probleem moeten zijn. Het is wellicht zelfs een voordeel aangezien het geluid voor de onderburen verminderd word.
Maar meestal verwijderd met toch het onderste tapijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan een prima ondervloer zijn. Hij moet alleen niet hoogpolig zijn, dan is het leggen niet mogenlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als isolatie (geluid en warmte) zal het in ieder geval uitstekend voldoen! Of het tecnisch mogelijk is,kan ik zo niet beoordelen,het laminaat zou b.v. zo hoog komen te liggen,dat de deuren niet meer opengaan.
Zou het in ieder geval proberen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel zeker weten dat je de naden goed kunt aansluiten ivm het dweilen van het laminaat. Vooral de goedkopere soort kan al heel snel gaan blaren wanneer het vocht ertussen kan komen.

Ivm met de extra vering door het ondertapijt moet je daar zeker rekening mee houden dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me niet goed. Zo'n oud tapijt lijkt me een broeihaard van bacteriën. En als er door laminaatspleetjes wat water bij komt, gaat 't misschien ook nog schimmelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het tapijt niet te dik is dan kun je laminaat er in principe overheen leggen. Heb ik hier twee jaar terug ook gedaan en werkt prima...

En die verhalen van verkopers over opkruipend vocht? Who cares. Tegen die tijd dat jij op 4 hoog last hebt van hoog water staat de rest van Nederland ook onder water. Uitzonderingen daargelaten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor ik heb dat ook wel eens gedaan boven op de slaapkamer en het klonk helemaal niet door,ook had ik het toen nagevraagt bij een laminaat/karpet legger en hij zei ook dat het kon want ook vloerbedekking is geluidsdempend als je maar niet te dunnen vloerbedekking hebt