Wat te doen met vochtproblemen in je huis?

Klachten zijn: blaasjes in het behang in de slaapkamers, gordijnen voelen klam aan, het schone wasgoed op zolder voelt vochtig, vieze regenwater geur in de slaapkamers, ik ben benauwd(wat ik anders alleen bij schimmel heb, vocht is slecht voor artitis die ik heb).Ik ventileer goed door ramen open, s' avonds de verwarming heel even aan. Beddengoed op de bedden voelt klam aan.
Wat kan ik doen: het is een huurhuis van de makelaar.

Toegevoegd na 18 minuten:
Kan ik urgentie krijgen voor een andere woning in een andere stad, als de makelaar me niet wil of kan helpen. Het is een huurhuis, maar als ik verhuis wordt een koophuis.

Toegevoegd na 1 uur:
De blaasjes op het behang is sinds gisteren, maar een lange tijd ruikt het muf in huis.

Toegevoegd na 1 dag:
Ook heb jik last van zwarte schimmel in de badkamer en keuken. Ventileren en daarna stoken helpt veel te weinig.

Toegevoegd na 2 dagen:
De schimmel in de keuken wordt alleen maar erger en de makelaar wil niet komen kijken/doet moeilijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dit allang zo of iets van de laatste weken, want de lichtvochtigheid is op het moment erg hoog, ik heb er ook last van. Dweil maar eens de vloer, duurt lang voor hij droog is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat van de vloer heb ik geen last van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Nelly3, vooral gisteren en vandaag is het klam en de luchtvochtigheid hoog. Licht vochtig zijn kan ook positieve kanten hebben, hardvochtigheid is erger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, type foutje.
De afgelopen zomer heb ik toch vaak gemerkt dat met name vloeren slecht drogen, ik dweil heel wat meters op een dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
na je toevoeging : Stoken haalt geen vocht uit de lucht ; integendeel. Hoe warmer de lucht is, hoe meer vocht die kan vasthouden. En als je een gaskachel hebt (wat in een zo slecht geïsoleerd huis geen verrassing is) : die brengt helemáál nog meer vocht in de lucht. Het huis is ECHT ongezond vochtig ; ik denk dat je de eigenaar aan zijn jasje moet trekken, want zo kan hij het ook niet meer verkopen (of verhuren) als jij weg bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.fral.be/500/ontvochtiger.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je ook zou kunnen doen is wat ze in Canada en Amerika in de wat vochtige kelders doen : een dehumidifier (ontvochtiger ??) plaatsen. Dat is echter net zoiets als een airco : het werkt wel, maar voor elke ruimte heb je er één nodig en ze vréten stroom. (Hoe het komt dat de link BOVEN dit bericht staat snap ik ook niet....)

Het beste antwoord

Een zo hoge luchtvochtigheid in huis is voor niemand gezond.

Als ik het goed begrijp droogt u uw was boven op zolder, als dat zo is raad ik u als eerste om het drogen van was met dergelijk weer zoals op dit moment direct te staken, dit kan namelijk één van de oorzaken zijn.

Het verwarmen van vertrekken om de vochtigheid om laag te krijgen heeft totaal geen effect, warm lucht neemt zelfs meer vocht op dan koude.

Indien er geen sprake is van lekkage of water doorslag (water doorlaten van de muren)kan alleen ventilatie en een goede luchtdroger een uitkomst bieden.

Toegevoegd na 1 dag:
Met uw laatste opmerking kan ik slechts vaststellen dat het hier om een zeer ongezonde zaak gaat.

Kan u slechts aanraden om contact op te nemen met de verhuurder, geeft deze geen antwoord kunt u een bouwtechnisch adviseur in de armen nemen en met zijn bevindingen naar het GGD stappen, mogelijk dat er dan actie ondernomen wordt door de huisbaas danwel een urgentie verklaring voor u wordt afgegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volledig en advies!

Andere antwoorden (4)

de verhuurder bellen, deze moet het oplossen, je kunt zolang vochtvreters in huis zetten, maar zorg dat de verhuurder dit oplost.

Toegevoegd na 1 dag:
de schimmel krijg je weg met HG schimmelverwijderaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vochtvreters zijn toch heel slecht voor het milieu?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat weet ik niet, nooit gehoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hele vieze kleretroep.
Als de boel echt vochtig is trouwens, moet je bijna wekelijks een nieuwe vulling gebruiken in ELKE ruimte van het huis, in sommige wel twee. Dat loopt flink in de papieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je ook zou kunnen doen is wat ze in Canada en Amerika in de wat vochtige kelders doen : een dehumidifier (ontvochtiger ??) plaatsen. Dat is echter net zoiets als een airco : het werkt wel, maar voor elke ruimte heb je er één nodig en ze vréten stroom. http://en.wikipedia.org/wiki/Dehumidifier
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou een juridisch adviesbureau bellen, die zijn er ook gratis, kun je googlen
De mechanische ventilator continu laten werken, raampjes open dus natuurlijk ventileren en zo nodig de verwarming aan. Warmere lucht verlaagt namelijk het relatieve vochtgehalte van de lucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Warme lucht heeft niets te maken met het vochtgehalte in de lucht. Denk maar aan de tropen, warme lucht en hoge luchtvochtigheid. Je bedoelt waarschijnlijk droge lucht, die bevat minder vocht.
Toch : ventileren. Maar vermoedelijk heb je ZO veel last van vocht / condens dat dat onvoldoende is. Dan zul je over moeten stappen op mechanische ventilatie (dag en nacht) en isolatie.

Het enige dat je zo op het oog zelf kunt doen is natuurlijk als de sodewiedeweerga stoppen met het in huis ophangen van wasgoed : dat is vocht-bron nummer één. Voor het aanleggen van mechanische ventilatie en betere isolatie (vermoedelijk van zowel dak als muren als vensters) moet je bij de eigenaar zijn, en ik durf natuurlijk niet te garanderen dat die dat balletje oppikt, want dat is alles bij elkaar een zeer kostbare zaak, en slechts één maatregel nemen lost het probleem niet op.

Mocht de eigenaar geen isolerende maatregelen willen of kunnen nemen, dat vrees ik dat er toch weinig op zit dan een andere woning zoeken, want vocht en - de vrijwel altijd daaruitvoortkomende- schimmel zijn bijzonder slecht voor je gezondheid. En bij weer als dat van de laatste dagen, krijg je zelfs vocht als AL je ramen en deuren de hele dag open staan.

Ramen op een kiertje zetten doet trouwens niks he ? Om goed te ventileren moet je elke dag minimaal een uur alle ramen helemaal tegen elkaar openzetten, zodat het huis echt kan doorwaaien. Zeker ook in de winter - wat in de praktijk nog wel eens lastig kan zijn. Dat in combinatie met het vooral NIET in huis ophangen van wasgoed zou de situatie iets kunnen verbeteren, maar een lange-termijn-oplossing is het niet.

Toegevoegd na 1 dag:
Zie ook mijn opmerking bij reacties :

Als grof geschut kun je overwegen in elk geval voor de belangrijkste ruimtes in huis een zogenaamde 'luchtontvochtiger' te kopen.
Daar kleven wel een paar nadelen aan :
Ze kosten een paar honderd euro en hebben behalve stroom ook vulling (koelmiddel) nodig , en ze vreten stroom, net als een airco.

In Amerika / Canada is dit de 'gebruikelijke' oplossing voor een natte kelder - net als airco bijna standaard is geworden - maar uit milieutechnische overwegingen EN kostenbesparing is het echt een soort laatste redmiddel.
Mechanische ventilatie is wat duurder in aanschaf, maar vele malen goedkoper in gebruik en milieuvriendelijker. Het werkt net zo goed zoniet beter.

http://www.fral.be/index.cfm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord, maar waar moet ik doen dan mijn was ophangen? Ik heb wel een schuur, maar dat is ook geen goed idee, ik heb wel een achtertuin, maar als het regent heb ik een groter probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hang de was in principe altijd buiten (zomer en winter) en eerlijk gezegd valt het aantal keren dat het regent per jaar per saldo nog best mee. (Vooral als je niet dagelijks wast). Een droger voor de keren dat dat niet lukt is natuurlijk ideaal, maar als dat geen oplossing is, dan is 'soms de was binnen hangen' altijd nog beter dan 'altijd de was binnen hangen' . Wat ook helpt is de was in elk geval zo droog mogelijk ophangen ; hoe droger de was, hoe minder vocht in de lucht. Een ouderwetse centrifuge - die je tegenwoordig echt voor een prikkie op de kop kunt tikken - scheelt liters op een was (tenzij je een ultramoderne wasmachine hebt die op 1600 toeren centrifugeert - maar dan heb je vast ook een goede droger ;-) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien een stuk zeil over de was hangen als je het buiten droogt? Of probeer een afdakje te maken, dat heb ik ook gedaan, het waait lekker door en het droogt snel. In de schuur kan natuurlijk ook, deur open laten staan eventueel, zodat het lekker doorlucht.
Binnen is echt niet goed. Ik doe het ook wel eens, maar ik merk het meteen aan mijn longen, ik heb astma en het zit dan meteen helemaal vol. Vocht is zo slecht!! Ook voor je huis.
Als dit een probleem van de laatste twee weken is, kan ik je verzekeren dat het komt omdat de luchtvochtigheid op dit moment extreem hoog is. Bijna een sauna als het 78% is.

Iedereen heeft last van de vieze klammige aanpak van wasgoed, muren, trapleuningen enz. Je krijgt dit ook niet weg door de ramen tegen elkaar open te zetten. Binnen is het vaak even erg als buiten.

De hoge temperaturen samen met de vele regenbuien maken de lucht als een natte dweil. Het is ook te zien aan de mosvorming op tuintegels enz. Inderdaad is deze toestand heel vervelend voor mensen met lichamelijke kwalen.

Weinig aan te doen dus. Het wordt beter als de temperatuur daalt.
Ivana