Hoe weet je of een verfkleur grijs 100% grijs is?

Ik wil voor op mijn kamer een muur grijs verven. Nu heb ik dit vorige week al gedaan maar dat is niet mooi geworden omdat het blauw grijs was. Nu vraag ik me af hoe je weet of een kleur 100% grijs is. Dus niet dat er een beetje blauw, groen of bruin inzit. Weet iemand of de kleur grijs, nummer G22830 van Wijzonol, 100 % grijs is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
5.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is die kleur wel 100% grijs maar verkleurt het door de kleur welke oorspronkelijk op de muur zit.
Een laagje extra doet dan vaak wonderen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De lichtinval heeft ook invloed op het uiteindelijke resultaat.

Antwoorden (6)

Je zou een kleurstaal kunnen vragen in de winkel en dan eerst kijken thuis of dit werkelijk de kleur is die je wil dus grijs.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een kleurstaal geeft lang niet altijd de werkelijke kleur weer.
Op kleurenwaaier.nl kun je de kleuren erbij zoeken en het merk verf.

Wat is RAL:
Kijk anders eerst bij ral kleuren.com (zie www.ralkleuren.com) Als je daar een kleur ziet die je aanspreekt dan kun je daarmee naar de winkel gaan en vragen welk merk het dichst bij deze kleur komt.

RAL is een coderingssysteem om kleuren van onder andere coatings te definiëren. Het systeem is in 1927 in Duitsland ontwikkeld en staat voor ReichsAusschuss für Lieferbedingungen. De standaard wordt beheerd door het Deutsches Institut für Gütesicherung und Kennzeichnung.

Deze website bevat de kleuren uit het RAL-coderingssysteem 'Classic'. De RAL-codes bestaan uit vier cijfers en elke kleur is voorzien van een unieke naam. De kleurdefinities zijn de standaard geworden in industrie, verkeersveiligheid en bouw.

Wat is de kleur ondergrond welke je muur heeft (gehad)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt met een kleurstaal de kleur thuis tegen de muur houden, dan zie je hem thuis, doe dat bij dag- en kunstlicht, je verlichting kan de kleur ook beinvloeden. Als je over dat blauwgrijs heen verft kunnen die 2 kleuren ook gaan mengen, het is dus verstandig om eerst een witte laag, over de verkeerde kleur aan te brengen en dan pas de goede kleur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag eens naar middentoon grijs.
Er zijn natuurlijk allerlei kleuren grijs. Probeer het met een staal, maar besef wel dat het effect op grotere oppervlakten toch niet dát zal kunnen zijn wat je ervan verwachtte.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het ook een idee om zelf die kleur grijs uit te zoeken die je mooi vind.
Gewoon iets uit een tijdschrift of een stofje, maakt niet uit wat het is.
Daar ga je mee naar een verfwinkel en jou kleur wordt opgezocht en exact nagemaakt.
Ook in de winkel hebben ze een bord met echt heel veel kleuren.
Er zijn ook Doe het Zelf winkels die verf op diezelfde manier mengen.
Dit doen ze vanuit een basis kleur, waar ze machinaal kleuren aan toe voegen.
Daarna gaat het blik dicht en gaat het in een machine om te schudden.
Daarna heb je de voor jou perfecte kleur grijs.
Deze blikken kun je alleen niet meer terug brengen.
Als je twijfel qua hoeveelheid, nooit teveel, er kan altijd bijgemaakt worden.

Wel een tip als je dit doe: Schrijf ergens het nummer op wat op het blik staat.
Er wordt altijd een stikker opgeplakt, maar als er verf langs loopt ben je je nummer kwijt.
Als je dan later nog iets wil verver in die kleur, kun je zo het nummer opzoeken.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dit is wel wat duurder dacht ik, maar je zou eens moeten informeren.
Tegen een muur kijk je toch weer lang aan en dan wil je het ook perfect hebben, tenminste die indruk kreeg ik wel toen ik je vraag las.

Toegevoegd na 1 dag:
Zoek je kleur NIET via de computer.
Door je beeldscherm kan er een afwijking in de kleur zijn.

Toegevoegd na 1 dag:
Als je echt helemaal voor een kleur gaat, laat je dan in de winkel voorlichten, een kleur verf droogd altijd net iets anders op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grijs is een mengsel van wit en zwart. Aangezien zwart en wit ook weer kleurencombinaties zijn, kan het grijs alle kanten ingaan. Je kunt wel een kleurenstaal uitzoeken, maar die verf ziet er op een groot vlak toch weer anders uit. Zoek een grijs dat je mooi vindt bij je thuis of elders. Zoek een aantal kleurenkaartjes bij elkaar in de DHZ zaak en zoek een kleurnummer op. Dat kan zijn een RAL-nummer (internationaal) of een kleurnummer van de verffabriek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet dat er bij sommige kleuren grijs een hele kleine minimale druppeltje bruin of blauw gaat.
Dit is afhankelijk van de lijn die je kiest.
Vaak zie je deze niet hoor, het geeft alleen een bepaalde in tensie van het grijs.
Alleen als hier teveel van in zit, krijg je inderdaad een bruine of blauwe gloed.
Zag ook vraag van vraagsteller: geen bruin of blauw: maar omdat het de kleur niet is die ze wilde, wilde ik dit toch even aanhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U doet alsof grijs een primaire kleur is. Grijs is niet eens een secundaire kleur. Het is een mengsel van van alles. Dus de kleur "grijs" bestaat niet als zodanig, het is altijd een mix, de ene keer met meer geel, dan weer blauw, dan weer rood of groen. En dat geeft een heel skala kleuren.