Hoe kun je een muur geluidsdicht maken of isoleren zonder die af te breken?

Ik verhuis binnenkort naar de slaapkamer naast mijn ouders maar het probleem is dat nu quasi alles door de muur te horen is. Dat wil ik dus absoluut niet!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
45.3K

Het beste antwoord

Erg lastig om dit zo 1,2,3 te doen.
Eierdozen of geluidsabsorberende materialen op de muur doen heeft totaal geen zin, want dat werkt wel voorhet geluid in jouw kamer, maar het geluid van de andere kant komt er wel doorheen.

Enige wat je kan doen is een zwevende wand maken.

Eerste wat je aan moet pakken: Zorg dat alle gaten en kieren, hopelijk zit er geen stopcontact, helemaal dicht maakt. Zelfs het kleinste kiertje zorgt voor geluid"lekkage"

Als je de bestaande muur helemaal dicht hebt, een houten frame aan de muur bevestigen. Deze mag niet direct contact hebben met het plafond en de grond.
Dan rollen glaswol tussen de frames plaatsen. Totaan het plafond en grond. Als die er zitten, dan gipsplaten op het frame schroeven. Verticaal plaatsen. Naden goed afkitten. Kan prima met acrylaat.

Teken goed af waar de houten frames zitten want daarna moet je nog een laag gipsplaten plaatsen, maar dan horizontaal. Zodat deze de andere gipsplaten overlappen.
Als deze erop zitten dan de muur netjes afwerken, sausen o.i.d.

Met deze methode breng je het geluid terug tot zeker 60%. Dat is voldoende om de "quasi verstaanbaarheid" te maskeren. Klus van een dag en onder de 200 euro ben je klaar. Alleen de kamer is iets kleiner geworden qua oppervlak. Reken op zo'n 20 centimer minder.

Echter, als het plafond een houten betreft en doorlopend is naar andere kamers, dan kan het geluid nog steeds doordringen. Net als met de vloer.
De enige oplossing om dan om alle muren en plafond zo aan te pakken en een ondervloer te plaatsen met geluidsisolerend materiaal. Dat je dus een kamer in een kamer maakt. Zie het als een doos in een iets grotere doos.

En dat is een stuk duurder en een heel stuk arbeidsintensiever.

Ga niet alleen een gipsplaatje tegen de muur aanzetten, want dat heeft echt geen zin en is zonde van de tijd en het geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat lukt niet ben ik bang je zal het echt moeten isoleren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is de vraag dus! Hoe? minnetje.
Absorptieplaten - noppenschuim; in de bron is een website; die jij zoekt is de derde van boven. De kosten zijn vanaf € 4,12.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vriend van mij gebruikte deze om zijn kamer geluidsdicht te maken, want hij speelt akoestische drums, dus je kunt wel nagaan dat je niet bang hoeft te zijn dat je ouders je gesprekken o.i.d. kunnen horen. Deze platen kun je gewoon op je muur plakken. Die vriend van mij heeft dat ook gedaan. Of het mooi is is een tweede. Overigens geluid wordt geabsorbeerd door de hoeken van je kamer. Onder de noppenschuim op de website heb je ook geluidsisolatie voor de hoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit werkt vooral om geluid niet de kamer uit te laten gaan. Geluiden komen wel binnen helaas. Puur dit noppenschuim is niet afdoende om secundaire geluiden tegen te gaan. Helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuses, ik dacht namelijk dat er geen geluid uit zijn/haar kamer uit mocht gaan en andersom niet. Om de secundaire geluiden tegen te gaan kan hij/zij ook het noppenschuim in de kamer van zijn/haar ouders plaatsen of alleen in de hoeken om het geluid binnen de kamer te houden. Dit is misschien niet ideaal, maar gezien zijn vraagstelling komt dit het best in de buurt zonder de muur af te breken.
Je kunt de muur isoleren door er een muurtje voor te bouwen. Maak een geraamte van hout doe onder het hout kurk. Tussen het geraamte steenwol en daarover heen gipsplaatjes.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje drastisch voor een thuiswonende jongen van 19... Ik denk ook niet dat zijn ouders dat goed gaan vinden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, waarom niet Pindadopje, misschien hebben de ouders er ook wel baat bij dat hun zoon hun niet hoort. ;-)
En wat ronron1212 zegt, is wel dè manier. Dus de min is mijns inziens echt onnodig, van mij een plus.
Dat kun je doen door een voorzet-wand te plaatsen van geluids-isolerend materiaal.

Hoe zwaarder deze platen, dat wil zeggen; hoe hoger het soortelijk gewicht (= soortelijke massa) hoe beter het geluid geïsoleerd wordt.

Het kost 11 euro tot 18 euro voor een plaat van 1 meter bij 1 meter. Dus niet goedkoop.

Kijk maar eens hier rond naar materiaal:
http://www.redux.nl/index.php/geluidsisolatie.html/

En misschien kun je een van de brochures bestellen die de Nederlandse Stichting Geluidshinder aan biedt om aan goede achtergrond informatie te komen.

Veel succes !

Toegevoegd na 1 minuut:
Nederlandse Stichting Geluidshinder:
http://www.nsg.nl/index.php?page=41

Brochures bestellen bij Nederlandse Stichting Geluidshinder:
http://www.nsg.nl/bestelformulier
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goedkope goede manier om het geluid niet door te laten komen is, de muren beplakken met lege eierdozen, ga al je buren langs en vraag of zij de dozen voor je bewaren, daarna gipsplaten ertegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn verschillende manieren waarop geluid zich verplaatst.
contactgeluid, de muur brengt de geluidstrillingen over naar de andere kamer. Hierbij gaat het bv om voetstappen, een tafel die tegen de muur staat, harde muziek (bassen) etc.

Een andere manier is luchtgeluid. Als je hier last van hebt hoor je al snel de stemmen in de andere kamer.
Vaak komt dit geluid door (erg kleine) openingen van de ene naar de andere kamer. Bijvoorbeeld door de ruimte langs verwarmingsbuizen of door de leidingen van de stopcontacten. Of de muur is boven het plafond niet afgewerkt en bevat geluidslekken.

Voor je een nieuwe muur gaat bouwen zou ik de muur op geluids lekken controleren. Ik heb dat hier in huis ook gedaan en veel verbetering gekregen door de muur af te kitten en doorlopende verbindingen vol met watten te stoppen langs de radiatir buizen etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de ouderslaapkamer geluidsabsorberende muurbedekking aanbrengen,dus bijvoorbeeld vloerbedekking op de muur aanbrengen. Bij voorkeur als de oudersslaapkamer een facelift of herinrichting kan gebruiken.
Aan jouw kant van de muur een zware muurbedekking aanbrengen bij voorbeeld van hechthout of betonplex.
Let ok op de afdichting van de kamerdeuren.