Waarom gaan mijn halogeen staanlampen kapot?

Van twee verschillende vrienden kreeg ik hun oude staanlampen met (langwerpige) halogeenlampen.

De eerste ging na enkele weken stuk en ook vervanging van de halogeenlamp door identieke nieuwe langwerpige halogeenlampen kreeg de staanlamp niet meer aan de praat.

Een andere vriend gaf me vervolgens zijn werkende halogeen staanlamp, maar ook deze begaf het bij mij na enkele weken. En ook nu weer bracht een nieuwgekocht langwerpig halogeenlampje de staanlamp NIET meer tot leven.

Achtergrond-info:

1) Het betreft beide staanlampen met langwerpige halogeenlampen en een (ingebouwde) dimmer in de kabel.

2) Mijn huis is een huurhuis met bedenkelijke elektriciteitsbedrading (ik vermoed dat de kabels niet geaard zijn en de bedrading mogelijk te dun), al hang ik niet gek veel apparaten op het net. Maar de huisbaas verzekerde me met ZIJN electricien erbij dat de elektriciteit volgens de norm in orde zou zijn.

3) Mijn derde staanlamp met vier gewone gloeilampjes en zonder dimmer, geeft ook -naar mijn gevoel veel te vaak- kapotte lampen, maar bij vervanging (door spaarlampjes) werkt de staanlamp weer normaal.

Wat is er aan de hand met mijn halogeen staanlampen? Zijn deze nog herstelbaar ?
En zo ja, hoe of waar kan ik ze herstellen en is dat duur?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
6.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ow ja, een derde gelijkaardige staanlamp met langwerpige halogeenlamp en ingebouwde dimmer die op een andere verdieping staat in mijn huis, werkt al jaren probleemloos en zonder vervanging van de lamp. Kan een elektriciteitsleiding mijn staanlamp zelf kapot krijgen ? (dus niet alleen het lichtje)

Het beste antwoord

Allereerst moet je bij die lampen die niet meer tot leven te wekken lijken te zijn de zekering van de dimmer even nakijken. Verder moet je enorm uitkijken met het plaatsen van de "staafjes" niet met de blote vingers aan het glas komen. Pak het aan met een papieren zakdoekje ofzo.
Ook moet je opletten welk wattage je erin doet. als je een 500 watt in een 300 armatuur doet blaas je de dimmer op. Andersom kan wel.
Wat repareren aangaat....niet aan beginnen. Alleen het openschroeven kost je al meer dan het hele ding waard is.
Buiten dat zijn het ook enorme stroomvreters. Als je dimt neemt het net zoveel stroom als ongedimd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ik ze niet met blote handen mocht aanraken, wist ik na een poosje en heb zelfs nieuwe lampjes gekocht om zeker te zijn dat het niet daaraan lag. Nu ik zoek naar hoeveel watt erin mag, zie ik ook dat de zijkanten (insteekpunten van de lamp) er verbrand uitzien... is dat normaal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je er een te hoog wattage in gehad. Als je zo'n staafje vervangt kan ja vaak het beste de laagste wattage nemen die er in past. Kijk nu eerst maar of (meestal wel) er een zekering in de dimmer zit en kijk of het draadje erin nog heel is. Bij een bouwmarkt kun je die zekeringen vaak wel kopen. Als het alleen maar wat zwart is bij de insteekpunten kun je dat er met een coctailprikkertje ofzo de zwarte boel er een beetje af krabben. Wel eerst de stekker eruit. Suc6

Andere antwoorden (2)

Ik heb precies dezelfde ervaring gehad. Ook het vernieuwen van het halogeenbuisje gaf geen resultaat.
Eén ding kan ik je verzekeren: het ligt gegarandeerd niet aan de elektrische installatie. Zou dat wél zo zijn, dan is het niet alleen de halogeenlamp die sneuvelt.

Nadat mij hetzelfde is overkomen ben ik gaan nadenken, hoe het kan dat een lamp kapot gaat en het inzetten van een nieuwe niet helpt. Dat vond ik raadselachtig.
Weliswaar heeft die lamp een verhuizing meegemaakt, maar dat is nu al een jaar geleden.

Het enige wat ik mij kon bedenken, was een draadbreuk in de (schroefbare) buizen waarop de lamp staat. Ik heb niet de moeite genomen om dat nog te controleren, want voor € 12,50 kon ik in de buurt eenzelfde exemplaar overnemen. En die doet het tot nog toe perfect. De oude heb ik weggegooid. Het zoeken naar een draadbreuk is zeer tijdrovend en dat vond ik de moeite niet meer waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na de verhuizing hebben beide lampen eerst nog een poosje gewerkt alvorens ze de geest gaven (waarbij ze gewoon ter plaatse zijn blijven staan).
Is draadbreuk dan nog steeds een mogelijke oorzaak?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen van niet.
Inmiddels zag ik dat hieronder nog een paar nuttige wenken geplaatst zijn. Daar zou ik eerst nog eens naar kijken.
Als het goed is staat in de kap, waar de lamp in moet, wat de maximale wattage is van de halogeenbuislamp.
Als je dat flink hebt overschreden kan de dimmer naar barrebiesjes, filistijnen of ratsmodee zijn.
Kijk eens op de dimmer wat hij aan wattage aan kan.
Als je bij het inzetten toch het glas raakt, kun je het lampeglas reinigen met alcohol (dus spiritus)