Is er verschil tussen een styliste, een binnenhuisarchitect en een interieurontwerper?

Graag zoveel mogelijk reacties want ik wil graag weten waar mensen aan denken bij deze beroepen. Om te zien hoe ik mijzelf het beste kan noemen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
2.8K

Antwoorden (6)

Naar mijn idee zorgt een binnenhuisarchitect voor de hooflijnen en detaillering binnen de bouw / uitvoering, de interieurontwerper voor de hoofdlijnen in de inrichting en de stylist voor de details binnen het interieur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn moeder is binnenhuisarchitect en zegt het volgende: een binnenhuisarchitect heeft een speciale opleiding gevolgd (aan de kunstacedemie bijv.) en bedenkt en tekent ook indelingen van gebouwen, weet veel over licht en materialen. Een stylist is vaak iemand die alleen inrichting en kleur doet.

Toegevoegd na 5 minuten:
binnenhuisarchitect is in nederland een beschermde titel, dus je mag jezelf niet zomaar zo noemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De binnenhuisarchitect en de interieurontwerper worden vaak in één adem genoemd, voor zover ik hier echter het verschil in kan ontdekken, is het verschil, dat een architect zich meer bezig houd met indeling, muurtje hier, deurtje daar, keuken zus en badkamer zo. (indeling)

De styliste doet meer met (design) meubels, behangetjes en wat voor kleedje op de vloer of wat voor vaasje daar. Accessoires en styling dus.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Interieurarchitect

http://interieurarchitect-interieurarchitecten.interieurdesigner.be/

Hopelijk heb je er wat aan. Als je dus veel bezig bent, met de daadwerkelijk inrichting van een huis, zou ik mezlef styliste interieur en wonen noemen.

Als je meer bezig bent met moeilijke tekeningetjes en muurtjes plaatsen, zou ik mezef interieurarchitect of ontwerper noemen.

Succes ermee trouwens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk al die mensen die mij anoniem beminnen.... wees eens een held, en schrijf er een toelichting bij...
Interieurontwerper klinkt als interieurverzorgster..
Die zou ik dus niet nemen.

Verder staat alles in het antwoord hierboven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mijn idee is een styliste iemand die van verschillende stijlen weet welke kleuren en smaken daarbij passen, een binnenhuisarchitect geeft advies over de bouw en verbouw in je huis, en een interieurontwerper is iemand die je advies geeft over hoe je je huis kan inrichten met meubels, gordijnen, vloer/wand en welke kleuren.

Ik werk vaak (in een gordijnwinkeltje) met dames die mensen advies geven (interieurontwerpers) en ik noem ze zelf de 'sfeergevers'. Vaak als bijna alles aan een huis klaar is, geven zij het passende advies hoe je sfeer in je huis krijgt, meestal naar eigen smaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om hetzelfde nog eens anders te zeggen: het begint met de binnenhuisarchitect die de indeling van de ruimte bepaalt, dan komt de interieurontwerper die de vertelt wat er in moet staan en de styliste zegt welke stoffen in welke kleuren gebruikt kunnen worden.