Het hangt helemaal van je smaak en de situatie af. En je hoeft ook niet alle muren een accentkleur te geven: alle muren op 1 na wit of een zachte tint en 1 muur in een opvallender kleur kan ook heel mooi zijn.
Is je kamer kil en frisjes, kies dan warme kleuren: in het rood- en geelspectrum bijvoorbeeld. Is je kamer (te) warm, dan zou je blauw kunnen kiezen (donker doet je kamer kleiner lijken, lichtblauw koelt wel een beetje af maar maakt de ruimte optisch niet kleiner).
Een kleur als wat donkerder rood (bordeaux bijvoorbeeld, steenrood, dat soort tinten) kan je een veilig, warm gevoel geven. Blauwen kunnen je rustiger maken. Beide effecten kunnen prettig zijn in een slaapkamer.
Heb je een heel hoog plafond en wil je dat lager laten lijken, dan kun je die in een donkerder tint blauw schilderen en eventueel met wat gouden spikkeltjes in een sterrenhemel veranderen. Met een 'gewoon' plafond zou ik oppassen met een donkere tint.
Ik zou zelf geen heftige knalkleuren kiezen, daar zou ik heel onrustig van worden. Maar misschien slaap jij wel heerlijk met een kamer met een neongroene muur ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Klassiek wit. Maakt de ruimte optisch groter en veel belangrijker, het heeft een koele en rustige uitstraling. zorgt daardoor voor een ontspannen slaapsfeer.
13 jaar geleden
Lichte pastelkleuren geven rust en warmte
13 jaar geleden
rustige warme kleuren. Rust omdat de slaapkamer ook daadwerkelijk is om te rusten en warme kleuren zodat je lekker inslaapt en 's morgens prettig ontwaakt. Hou het rustig en ruimtelijk. kijk maar eens op internet naar riviera maison dat vind ik heel gezellig en warm.

Denk aan oker, donker paars met wit, donker grijs met wit, gelig. Zachtheid is belangrijk. 1 opvallende wand kan best maar houdt de rest dan rustig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke kleur of kleurencombinatie waar jij je prettig bij voelt en die je rust geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk hou ik van lichte kleuren, dit houd je kamer ruim. Ik zelf heb licht groene wanden en een licht blauw plafond, maar dit is voor iedereen anders.

Je kan ook een "lievelingskleur" erin verwerken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lichte rustige en warme kleuren ( bv. lichtbruin)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt aan de rest van de aankleding. Pas het aan aan je dekbedovertrekken en gordijnen, op die manier heb je een eenheid en dat werkt ook rustgevend. In de meeste gevallen kom je dan toch bij wit uit.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik ben automatisch uitgegaan van de kleuren voor je muren, maar ik geloof niet dat dat je bedoeling was. Ik vind taupe heel mooi, heb zelf taupe gordijnen, en o.a. een zelfde kleur dekbedovertrek, staat erg mooi, maar ook zwart kleurt er goed bij. De muren en de rest heb ik gewoon wit gehouden. Maar zoals bij alles: smaken verschillen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat een slaapkamer niet alleen is om te slapen is het ook mooi om zachte warme tinten te gebruiken. Bijvoorbeeld is een mooie tint zacht oranje achtige, licht-terra gordijnen is heel fijn voor als je een partner hebt. Het licht wat het afgeeft maakt jou en haar/zijn huid (nog) mooier. Wanneer je daar je tinten muren aan aanpast, heel licht vanille geel en wit, dan wordt het toch een rustig geheel waarin je heerlijk kan slapen, en een ontvangende kamer voor als je gewoon even op jezelf wilt zijn of samen wilt ontbijten.
13 jaar geleden
Warme lichte kleuren (zachtgeel, perzik) stralen een fijne zomerse gloed uit, en zorgen vooral voor een fijn begin van je dag als de zon je kamer binnen schijnt.
Als je niet zo van licht houdt, denk dan aan donkerrood, aubergine of wat bruintinten om een warme sfeervolle uitstraling te creeren.
Veel mensen denken bij een slaapkamer aan een frisse kleur als blauw, groen of cyaan, maar deze kleuren zijn kil en koud en 'strak'. Beter is om gewoon gebroken wit (of verschillende tinten wit) te kiezen als je een frisse uitstraling wilt.
Wat ook fijn kan zijn, is om een behang of gordijn met een rustig patroon te kiezen. Het droomt zo heerlijk weg om er naar te staren als je half wakker bent geworden en er nog lang niet uit hoeft :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net als voor ieder ander ruimte zou ik beginnen met een moodboard. Daarvoor verzamel je wat plaatjes uit tijdschriften die je aanspreken. Die plak je bij elkaar op een A3 tje. Uit dit beeld kun je gemakkelijk de kleuren halen en de materialen die je aanspreken.
Maar kijk uit kleuren zijn gemeen: ze passen zich aan aan de kleur die je ernaast zet. Dus moet je rekening houden met de kleuren die de meubels, stoffering en vloer al hebben. En kleuren passen zich ook aan aan het licht. Natuurlijk of kunstlicht.
Als je een kleur gekozen hebt, koop dan eerste een testpot. Bij de meeste DHZ zaken kun je een liter laten mengen voor zo'n €7.50.
Schilder dit op een groot stuk papier en hang het op de muur die je wil schilderen. Kijk er eens een aantal dagen tegen aan. Hang het ook eens op een andere muur. Je zult zien dat door de verschillende lichtinval de kleur daar weer anders uitziet.
Als de kleur bevalt kun je aan de slag. Zo niet kies je een andere.
Er valt veel over te zeggen en te weten. Dus heb je graag meer informatie kom dan eens kijken bij mijn workshop! Deze zaterdag in Nederhemert bij Den Bosch en zaterdag 2 april in Houten, regio Utrecht.