Welke kleuren maken een kamer 'groter'?

Door welke kleuren lijkt een kamer groter/ruimer? En door welke kleuren lijkt een kamer kleiner? (ik moet kleuren kiezen voor het verven van mijn nieuwe appartementje)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
2.8K

Antwoorden (6)

Ik heb mijn kamer Grijs en lichtgrijs. Dit lijkt veel groter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door lichte kleuren te gebruiken lijkt je kamer groter of ruimer en door donkere kleuren lijkt je kamer kleiner! Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleur kan worden gebruikt om een ruimte visueel te vergroten of te verkleinen.
Wil je een ruimte groter laten lijken, gebruik dan een kleurschema van lichte, liefst koele, monochromatische kleuren. Verschillende lichte tinten van een kleurfamilie werken ruimtelijk.
De ruimte lijkt hoger als je vertikale strepen aanbrengt op de wanden. Breng je een horizontale verdeling aan op de wand door bijvoorbeeld een lambrisering, dan lijkt de kamer lager en langer.
Wil je de verhouding van de ruimte aanpassen, gebruik dan verschillende kleuren voor de wanden. Een te smalle kamer kun je breder laten lijken door de korte wanden in een warme kleur te schilderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zomaar wat van internet geplukt, zie bron, veel informatie over kleur, kleurgebruik en effecten van bepaalde kleuren. Gemiddeld genomen zullen lichte kleuren een optisch vergrotend effect hebben, donkere kleuren een optisch verkleinend effect. Daarnaast zijn er natuurlijk nog ontelbare combinaties van lichte, donkere, warme en koude kleuren te bedenken, vaak doet 1 kleur in twee verschillende tinten het heel goed (b.v. lichtgeel, donker geel of gebroken wittinten, lichtgrijs met donker grijs, rood met roze enz. Natuurlijk moet je ook rekening houden met de kleuren van meubels en gordijnen, vloerbedekking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wit maakt het ruim verder andere lichte kleuren
je kunt ook spiegels gebruiken om het groter te laten lijken.donkere kleuren maken je kamer klein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleuren zijn belangrijk voor je gezondheid en humeur. Het is erg persoonlijk welke kleuren jij nodig hebt in je huis. Ik voel me heerlijk bij geel en oranje, en rood is voor mij veel te agressief. Misschien is rood nou wel net de kleur die jij nodig hebt.

Ik heb wel wat algemene tips:
Verf je plafond in een lichte tint, dus niet spierwit want dan valt je plafond enorm op. Kies bijvoorbeeld voor een frisse kleur beige met niet teveel bruintinten.
Als je een kamer kleiner (wel knusser) wilt laten lijken, dan kan je het beste een behang met een druk patroon op de wanden plakken, of verven in een iets donkere kleur.
Wil je groot laten lijken, neem dan inbetweens (lichtdoorlatende gordijnen die wel de inkijk weghouden) of vitrages van muur tot muur.
Wil je klein laten lijken, kies dan voor dekkende gordijnen met een kleur en motief.

Het is niet altijd positief voor de sfeer in een kamer door deze groter te laten lijken. Veel mensen voelen zich zelfs lekkerder in een een wat kleiner ogende kamer.