andere kleur lakken/verfen Teakhouten salontafel (wat nodig?)

Ik heb twee (1 bij 1) salontafels van teakhout voornamelijk gekocht vanwege het materiaal en de vorm. (kleur en vorm foto 1)

Ik wil deze graag meer laten matchen met de eetkamer tafel welke een stuk donkerder en vooral ook wat grijzer is. (foto 2 lijkt er qua kleur veel op)

Omdat teak nogal bijzonder materiaal is vroeg ik me af hoe ik dit het beste kan aanpakken met welke lak/verf?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
3.7K

Antwoorden (4)

Teak kun je het beste verven met een meubelbeits op kleur.

Bij een goede verfwinkel kunnen ze je precies uitleggen hoe het moet. Er zijn heel veel kleuren, van heel licht tot heel donker verkrijgbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
teak is vaak behandeld met olie. Je kunt er dus niet zomaar wat overheen smeren. Het beste is om hem goed kaal te schuren en daarna kun je er met verf overheen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lak zal niet mooi zijn omdat dit op het hout ligt.
beits trekt erin zodat het hout zijn natuurlijke eigenschappen zal behouden.

meubelbeits zijn er in veel kleuren, en ook op waterbasis.
als de kleur wat te donker is kan je het verdunnen met water.

probeer eerst op een onopvallende plaats of het overeen komt met de kleur van je andere meubel. liever 2 laagjes dan 1 laagje wat niet overeen komt.

je kan de kleur ebbenhout van ceta bever proberen. dit is donkergrijs tot zwart (afhankelijk van hoeveel lagen je aanbrengt)

bij beitsen wel in 1 keer doorwerken. het trekt snel in het hout en droogt snel. bij etappewerk zie je precies waar je werk overlapt en dat is natuurlijk zonde!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Teak is een heel vette houtsoort. Het kan daarom goed tegen water. Daarom wordt het ook gebruikt als scheepsdek. Je zult het dus heel erg goed moeten ontvetten voordat je het kunt beitsen of schilderen.
Maar alles kan..
Zo aan de foto te zien lijkt het mij beits wat je moet gebruiken.