Waarom gaan mijn spaarlampen geen 10.000 uur mee?

Ze halen zelfs geen 6000 uur, wat de goedkoopste zouden moeten halen. Mijn lampen zijn zeker niet de goedkoopste, maar ze halen amper 1200 uur.
Ze worden gebruikt in geschikte plafond- en wandlampen, en branden steeds voor langere tijd achter elkaar, dus ze worden niet constant uit- en aangedaan.
Ik heb het gevoel dat ik genept word.

Toegevoegd na 6 dagen:
Jammer genoeg lijkt het erop dat er geen goede verklaring is voor mijn snel kapotte dure spaarlampen.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
2.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet er ook niet met een luchtbuks op schieten, hè.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, ik heet geen Mr Bean... :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb die ervaring ook trouwens. Dure spaarlampen en in no time zijn ze kapot. Geef mij maar de ouderwetsche gloeilamp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me goed voorstellen dat spaarlampen zeer gevoelig zijn voor spanningspieken door bv. inschakelingen van andere apparatuur.
amigo
13 jaar geleden
+ goede vraag, mij viel ook op dat ik nu mijn 3de buitenlamp indraai in ca 6 jaar terwijl hij maar een paar uur per dag brant, ik kom ook niet verder dan 1500 uur
het is net en misschien hopen ze gewoon dat niemand het bijhoudt
amigo
13 jaar geleden
dit zou eigenlijk een mooi klusje zijn voor de consumentenbond om uit te zoeken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De consumentenbond heeft wel een groot aantal spaarlampen getest, maar de resultaten zijn alleen zichtbaar voor leden. Maar ik wil niet nu even 61 euro betalen om te kunnen zien hoe goed/slecht die lampen zijn. :-))

Antwoorden (4)

* Meet voor de aanschaf van een spaarlamp de beschikbare ruimte in de armatuur na. Ook de nieuwe typen spaarlampen kunnen iets groter en zwaarder zijn dan gloeilampen. U kunt er bij de keuze van een nieuw armatuur op letten dat hij geschikt is voor een spaarlamp.
* Bij aankoop is het verstandig de spaarlamp in de winkel te laten controleren. In een lichtspeciaalzaak met het keurmerk 'spaarstroom adviseur' krijgt u een goed aankoopadvies.
* Gaat een spaarlamp eerder kapot dan ongeveer 10.000 branduren of binnen 4 à 5 jaar dan is het mogelijk deze in te ruilen. Bewaar hiervoor de kassabon. Werkt een winkel niet mee probeer het dan bij de fabrikant of leverancier.
* Spaarlampen kunnen niet op een dimmer. Overigens bespaart een dimmer meestal ook geen energie. Wanneer een dimmer continu aanstaat kan hij zelfs meer energie kosten.
* Het duurt even voordat een spaarlamp de maximale lichtopbrengst geeft. Hoe langer de lamp is uit geweest en hoe kouder de omgevingstemperatuur, des te langer het duurt.
* Het licht van een spaarlamp is anders verdeeld dan van een gloeilamp, het is meer diffuus licht. Daardoor kan het lijken of een spaarlamp minder licht geeft. Wilt u veel licht, gebruik dan een spaarlamp met een hoger vermogen.
* Ook spaarlampen moeten worden uitgezet als verlichting van de ruimte korte tijd niet nodig is. Het is echter niet zo goed als een spaarlamp te snel achter elkaar wordt aan- en uitgeschakeld. De stelregel is: minimaal drie minuten aan.

Toegevoegd na 1 dag:
Oké, omdat velen mensen mij erop wezen dat ik niet correct een antwoord had gegeven over de vraag, heb ik hier voor u het antwoord.

Een spaarlamp, garantie 10.000uur branduren en vaak 10jaar garantie er ook nog eens op! Dit wil niet zeggen dat 10jaar garantie valt voor 10jaar branduren plezier, 10jaar staat voor het armatuur.

De temperatuur heeft ook invloed op de levens duur van de branduren, spaar lampen worden getest op 5ºC a 15ºC en -5ºC a -15ºC.

Waarom beloven ze ons dan 10.000uur branduren? Simpel weg omdat u niet kunt aantonen hoelang de spaarlamp gebrand heeft.

Spaarlamp branduren 3.000 a 15.000 uur.

Invloeden op de spaarlamp:
Hoger 220/230 V versneld de veroudering van uw spaarlamp, dit is op te lossen door een spanningsregelaar bij uw lamp te plaatsen. De lamp kan in een te warmen omgeving hangen of in een te koude. Uw spanning kan te wisselend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die 10.000 uur is als je hem aanzet en nooit meer uit.
Iedere inschakel cyclus neemt de max. leeftijd van de lamp af.

Daarom kreeg ik vroeger ook altijd op mijn kop als ik met de schakelaar liep te zenuwen.. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, ja ze moeten wel even aanblijven natuurlijk..
Maar minimaal 6000 uur moet toch te halen zijn.
Zo goedkoop zijn die krengen niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is die 10.000 uur niet een minimale en geen maximale eis? Dus onder slechte/normale omstandigheden minimaal 10.000 branduren? Met bv. 3.000 aan/uit schakelingen? Zonder dimmer natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@uhurowan "dat een spaarlamp 4 a 5 jaar mee zou moeten gaan" - bij mij gaan ze dus maar 6 maanden mee. En ze zijn (bijna) altijd voor meer dan 2 uur aan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@uhurowan, hoezo, bied jij aan om met mijn lampen naar de winkel terug te gaan? ;-)
Spaarlampen zijn eigenlijk niets anders dan TL buizen. in een TL buis zit een starter om de lamp aan te laten gaan. Zo'n soort starter zit ook in een spaarlamp (wel is waar veel kleiner). Elke keer als je de lamp aan doet dan zorgt dat startertje er voor dat je spaarlamp aangaat. Dit startertje heeft maar een beperkte levensduur. Dus als je vaak je spaarlamp aan en uit doet (denk aan een spaarlamp in de kelder, WC, badkamer, berging of andere kortstondige brand uren maakt) dan gaat de spaarlamp veel minder lang mee.
In principe staat er voor een spaarlamp dat deze 1,5 uur achter elkaar moet branden wil deze zijn levensduur halen en ook zijn besparing terug verdienen.

Onderstaande link heeft een document over voor en nadelen van een spaarlamp t.o.v. een gloeilamp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb spaarlampen in mijn buitenverlichting, deze gaan maar 1 x per etmaal aan en uit dmv een tijdklok. Per nacht branden ze gemiddeld 10 uur (in de zomer stel ik de brandtijd wat korter dan in de winter). Per jaar is dat dus 3650 uur. Je zou dan zeggen dat ze toch minimaal 2,5 tot 3 jaar mee moeten kunnen, maar mooi niet. Te vaak houden ze het na een half of één jaar voor gezien. Het maakt niet eens uit of ik er merklampen indraai of goedkope merkloze van de Action. Naar mijn mening wordt de consument gewoon maar wat wijsgemaakt over de levensduur van spaarlampen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gevoel heb ik ook, helaas.