Hoeveel cm breedte hou je over van een kantenklaar gordijn met breedte 140cm, wanneer die op rails ophangt met een plooi?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
33.4K

Het beste antwoord

Dat ligt er aan hoe diep je de plooien maakt ; je kunt ze helemaal mooi (bijna) dubbel leggen zodat je een gordijntje van 50 tot 70 cm overhoudt, maar ook gewoon met kleine ondiepe plooitjes waardoor het gordijn uiteindelijk 1.00 tot 1.20 breed wordt.

Over het algemeen geldt : hoe zwaarder de stof, hoe dieper de plooien moeten zijn om mooi te vallen. Ook de lengte speelt een rol ; hoe langer het gordijn, hoe eerder het mooi valt met een relatief minder diepe plooi.

Van een dun katoenen gordijn passen er makkelijk 2 van 1.40 op een railbreedte van 2,50 maar voor mooi vallende dikke velours- of wollen gordijnen moet je echt minimaal twee zo niet twee en een half keer de totale breedte nemen.

En dan is het ook nog een kwestie van smaak. De een vindt het prima als de vitrage met 20 % overlap voor de ramen hangt, de ander vindt het pas mooi als dat minimaal 100 % is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij dikke stof hou je ca. 93 cm. over en bij de dunnere 70 cm.
Voor gordijnstof van dikke kwaliteit moet je 1.5 x de breedte nemen en voor de dunnere 2x.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is afhankelijk van welk soort plooiband je gebruikt.
Nu komt een lang verhaal:
Over het algemeen worden er 3 soorten band gebruikt:
-Haakjesband, hierbij bepaal je zelf direct met het haakje hoe diep je de plooi wilt en hoeveel ruimte ertussen. Bij dit band neem je 1.5 tot 2 keer de breedte.
-Vlieseline band, hierbij naai je de plooi vast in de stof en moet je van tevoren weten hoe diep de plooien moeten worden en de tussenruimte. Bij 1.5x maak je een kleine enkele plooi met veel tussentuimte, bij 2x de breedte maak je een enkele of dubbele plooi (vlinderplooi) en neem je evenveel ruimte voor de plooi als er tussenin (dus bijv. 8 cm plooi en 8 cm ertussen) neem dan nog wel extra voor de zijzomen, en hierbij hou je dan zo'n 60 cm over van een gordijn van 140 breed.
-Trekband, Duits band of touwtjesband, dit naai je aan de stof en na het aantrekken van de touwtjes ontstaat er vanzelf een plooi (vaak 2 of 3 plooien). Kijk naar de cijfers op het band wat het percentage is van wat je uiteindelijk overhoudt na aantrekken (bijv. 1:2 of 1:2,5 kan er op het band staan). Let wel op dat je de touwtjes voor je gaat trekken aan de andere kant geknoopt hebt, anders trek je de touwtjes er zo uit!

Als je geen plooiband gaat gebruiken, maar bijvoorbeeld met ringen, dan hou je zo'n 60 tot 90 cm over van de stof van 140 breed, afhankelijk van hoeveel ringen erin zitten.