Vaak zijn woonbladen gericht op mensen met grote huizen. Ruimte zat. Zijn er ook bladen die gericht zijn op kleine huisjes, in achteraf buurtjes?

Sla de interieur bladen of bladen om inspiratie op te doen maar open: Allemaal huizen met hoge plafonds, ruime keukens, mega slaapkamers en openslaande tuindeuren. En natuurlijk een ruime zolder. Maar als je nu niet zo groot woont. Gewoon in een klein huisje in Blauwdorp of op Caberg. Een asociale buurt. Bestaan daar nu ook leuke, gezellige woonbladen voor om inspiratie op te kunnen doen?

Toegevoegd na 9 uur:
...Een paar uur later na stellen van deze vraag was ik in de bib van Lanaken. En wat ligt daar pontificaal in het schap? Zonder dat ik ernaar uitgekeken had? Een glossy boek over - ik weet de titel niet meer precies - " ....... kleine ruimtes".
En ja hoor, foto's van keukens en slaapkamers zo groot als mijn woonkamer! En aan de stijl van de huizen (ja hoor, openslaande tuindeuren, geheel vrijstaand in de natuur) te zien en de ligging, weet je gewoon dat het geen getructe foto's zijn. Die ruimtes zijn echt zo groot! Althans: In mijn optiek.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
1.6K
flyingcrow
13 jaar geleden
Hele goeie vraag!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een opmerking, als ik met mijn foto apparatuur bij jou thuis mag fotograferen, dan heb jij ook zo'n huis. Een groothoek objectief met 114 graden beeldhoek blaast alles gigantisch op. Omdat het sterk verkleint wordt de tafel op de voorgrond groter en lijkt de muur erachter ver weg te staan. Even met een druk op de knop in Photoshop de vertekening wegwerken en klaar is het.

Antwoorden (8)

Klopt wat je zegt, ruimte genoeg en ook genoeg geld om aan de meubels uit te geven. Ik denk ook vaak dat als ik zoveel geld had, mijn huis ook zo ingericht zou zijn. Maar ja, ik moet het dus ook met minder ruimte en geld doen.
Het klinkt misschien een beetje afgezaagd, maar ga eens bij de Ikea kijken. Daar hebben ze veel kleine ruimtes als complete woonruimtes ingericht. Je kunt daar ideeën opdoen en hoeft het dan natuurlijk niet perse bij Ikea aan te schaffen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de boekjes van de ikea staan, volgens mij, heel vaak leuke ideeen voor klein behuisden. De meubels, bakken en weet ik wat nog meer kun je allemaal bij hun kopen. Het boekje kun je zo, via de ikeasite, bestellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een klein huisje in te richten, is het heel leuk om juist die kleine dingetjes af te kijken in een 'woonblad', bv accessoires, die brengen ook leuke sfeerkarakters in je huis, kijk eens bij Xenos...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij bestaan die niet, bij hoge uitzondering wil een woonblad er wel eens aandacht aan besteden. Je kunt natuurlijk een moodboard maken door leuke meubels, behangetjes, laat je fantasie de loop, uit de interieurbladen te scheuren/knippen, en ze in te passen in jouw ruimte. Heb je Jan des Bouvrie niet bij nodig, en het is nog hardstikke leuk ook!

Toegevoegd na 5 minuten:
In 101 Woonideeën en de Ariadne at Home staan nog wel eens interieurs woningen met normale afmetingen (en betaalbare meubels), en volgens mij stonden in het 101 Woonideeën ook zelfmaaktips.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met alle respect, maar ik ben niet zo onder de indruk van jullie Jan. Ik zou hem echt nooit een opdracht geven. Totaal niet mijn stijl en smaak.
Zie mijn opmerking.

Die huizen lijken groter dan ze zijn door het veelvuldig gebruik van grothoekobjectieven met beeldhoeken van 90 tot wel 114 graden. Vertekening wordt in de computer weggewerkt. (vroeger in de doka) Dure groothoeken hebben weinig vertekening als ze waterpas worden gehouden. Omdat de kamers in die bladen ook vrij leeg en kaal zijn vergeleken bij wat je bij de meeste mensen tegenkomt wordt dit beeld nog eens versterkt. De kamers die ze gebruiken zijn groot, maar niet zo groot als de indruk die ze op de foto opwekken.

Dat ze groot zijn heeft een aantal redenen.

Ten eerste werkt het makkelijker voor de fotograaf met camera op statief en de vele lampen om het mooi uit te lichten. Ten tweede staat er vaak kunst of design in dat aandacht moet krijgen dus moet het zo kaal mogelijk zijn. Ten derde, geloof het of niet, maar het is zo; de lezers willen dit ook zo zien. Waarom?, lees verder.

Een ander feit is dat er vooral in de randstad mensen zijn die in een veel te groot huis wonen dan ze feitelijk kunnen betalen of nog groter willen wonen. Puur om tegen een ander op te scheppen. Dat opscheppen en boven de stand leven komt in de randstad ook veel meer voor dan in de noordelijke provincies waar men wat minder gevoelig is voor uiterlijke schijn. Niet alleen wonen daar veel meer mensen, maar hun karakter is ook heel anders dan die van de noorderlingen. Kooplustiger, makkelijker over te halen, grootser, amerikaanser. Deze feiten zijn in de afgelopen financiele crisis naar boven gekomen en bewezen, maar de reclame jongens wisten dit al. Het is gewoon een waarheid dat de mensen daar reclame gevoeliger zijn dan elders in het land.

Deze bladen zijn meestal zwaar gesponsord door luxe winkels, makelaarskantoren, installateurs, inrichters, keukenbouwers, binnenshuisarchitecten en noem maar op wat er nog meer bij een huis komt kijken. Aangezien er in de randstad meer mensen wonen, het gemiddelde inkomen daar hoger ligt en men daar een verkooptechnisch interessant karakter heeft richten de bladen zich dus op die doelgroep.

Ophitsen en aanzetten tot kopen. Groter, meer en vooral duurder dan buurman of familie. Daar is zo'n blad op gericht en op ingericht.

Kortom, zoals heel veel reclame is er wel degelijk over nagedacht. Zo'n blad is niet bedoeld om een leuk idee te krijgen, maar is niets meer dan een mobile reclamezuil. Koop wat in het blad staat want dan doe je mee, dan ben je in de mode en dan hoor je erbij. Dat is hun boodschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cavi, het is niet onterecht wat ik zeg. Ik heb inzage gehad in de uitkomsten van onderzoeken van banken, verzekeringsmaatschappijen, en incasso bureau's. Natuurlijk niet de exacte namen en adressen, dat is verboden ivm de privacywetgeving. Op de kaart kon je de randstad en omgeving mooi zien liggen. Generaliserend, maar het is gewoon waar of je het leuk vind of niet. Net als de mensen uit de randstad die beweren dat friezen stug zijn, generaliserend, maar gewoon waar. Wij zijn stug, zwart-wit en wat de boer niet kent dat vreet hij niet. Het is gewoon waar. Ik mag het zeggen want ik ben een geboren fries. Natuurlijk er uitzonderingen, maar dat begrijpt toch iedereen, of moet dat telkens weer opnieuw worden gezegd? Er zijn genoeg "hollanders" die wel met geld om kunnen gaan en ook wel friezen die hummers en huizen hebben die ze helemaal niet kunnen betalen en nu ondanks hun uiterlijke rijkdom de laatste week moeten eten van het statiegeld. Maar in het algemeen....... Als je zelf een beetje onderzoek doet dan ontdek je het vanzelf. Wat betreft de huizen, dat klopt wel. Maar grachtenpandjes staan ook wel in de bladen. De doelgroep van dergelijke bladen is mensen met geld of zij die denken geld te hebben een geen bezwaar hebben op de pof te leven als het uiterlijk maar rijkdom en welvaart uitstraalt. Nogmaals, de cijfers van banken, financierders, incasso bureau's, justitie, executie veilingen, financiele hulpverleners, verzekeringsmaatschappijen, deurwaarders liegen niet, Dat staat letterlijk zwart op wit. En ze kijken niet naar het aantal mensen, maar naar het aantal procent onder de mensen. Het is zelf op tv geweest in actualiteiten programma's en het nos journaal dus iedereen kan het weten. Die mensen zijn niet verkeerd of niet slecht en niet achterlijk, ze kopen alleen even iets te makkelijk en laten hun gemakkelijker on de tuin leiden als het om glitter and glamour gaat. Het gewoon een feit, hoe generaliserend het ook is. Op één of andere manier mag je dit in nederland helemaal niet meer zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel, maar jij mag zelf ook wel wat uitzoeken, dat is wellicht geloofwaardiger voor je. Media archieven zijn veelal publiekelijk ter inzage. Bijna elke krant heeft er één. Ik kan je alles wel voorkauwen, maar ik heb al zo'n donkerbruin vermoeden welke kant dit verhaal op gaat en daar heb ik geen zin in. Geloof wat je wil geloven, en geloof niet wat je niet wil geloven. Het is afgelopen jaren regelmatig in het nieuws geweest en programma's als RTL-Z, dus je vraagt ook een beetje naar de bekende weg. Daarbuiten mogen de karakterverschillen tussen randstad en het noorden algemeen bekend worden geacht. Het is namelijk niet van de laatste jaren.
Regelmatig doen bladen een special over kleinere woningen. Ik heb hier toevallig m'n neus de 101 woonideeën van mei van dit jaar: 'Op kamers ins & outs', '5x compleet wonen van 20m2 in je eentje tot 72m2 met z'n vieren' enzovoorts.
Natuurlijk, die groothoekfoto's in mooie villa's ogen anders dan hoe het gemiddelde huis oogt, maar ze zijn er dus wel ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...Volgens mij is dit blad dan ook het enige dat er af en toe wat aandacht aan besteedt. Bedankt voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het 'op kamers'-deel was een van de onderwerpen. De rest ging over kleine appartementen en dergelijke, voor singles, stellen, gezinnen.
Alles van Ikea.
Dat is zo ongeveer het enige woonwarenhuis dat rekening houdt met woonkamers van minder dan 500 vierkante meter, ook in haar publicaties / tijdschriften.

Er zijn ook speciale woonboeken te krijgen voor het inrichten van juist kleine ruimtes. Die hebben echter helaas een relatief korte levensduur (modegevoelig) en verdwijnen dus vaak weer binnen een paar maanden van de schappen. Gewoon de witte boekhandel maar ook rommelmarkten in de gaten houden. Zelfs oude boeken hebben vaak nog / weer heel leuke en soms zelfs bruikbare ideeën. Beetje aanpassen aan de tijdgeest.

Boeken waar ik indertijd veel plezier van heb gehad, waren de eerste delen van de Baedeker voor de Huisvrouw uit de jaren 50/60. Zo kleinbehuisd als toen zijn we nooit meer geweest volgens mij, en er staan heel leuke ideeën en tips in / al moet je soms zelf de centrale verwarming er wel even bij denken ;-) . Die boeken vind je her en der nog wel voor dubbeltjes en kwartjes.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Commerciele woontijdschriften zijn overigens niet gemaakt om ideeen op te doen, maar om dure accessoires te slijten, die in jouw huis vaak een stuk minder aantrekkelijk zijn dan op de foto. Dat is gewoon dure reclame kopen. Hou je liever bij boeken zonder binding met een merk of winkel).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interieurbladen zou ik ook snel niet weten,maar er is wel een heel mooi boek op de markt voor jouw probleem.
Grote ideeën voor kleine huizen van Rebecca Tanqueray.Te koop bij bol.com
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!