Hoe kies ik het juiste dekbed? Wol, dons, synthetisch, kamelenhaar of cashmere?

Er zijn zoveel soorten en maten dekbedden op de markt. Wat is nu het meest comfortabel, vocht-vasthoudend, beste prijs/kwaliteit? Ik heb zelf al jaren een wollen dekbed, maar ben toe aan vervanging.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
4K

Antwoorden (11)

Ik heb er een van Texel meegenomen en hij bevalt mij prima je moet wel een 4 jaargetijden dekbed nemen kan je lekker mixen want het is lekker warm en als het niet koud genoeg is te warm kan je een laagje minder nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een persoonlijke keuze. Zelf vind ik dons heerlijk, maar dat wordt al snel plat en dun.
Op een zeer goede tweede plaats staat voor mij wol.
Met kamelenhaar en cashmere heb ik geen ervaring.
Kunststof vind ik werkelijk vreselijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vocht-vasthoudend model in geen geval niet, nooit, Nada, Stop

Ik heb een Hema model voor alle seizoenen maar daar ben ik wel door heen geslapen na een jaar of drie maar voor de prijs is dat best netjes.

Hoe lang kan je eigenlijk met een goed dekbed doen?

Wat maat betreft moet je je armpjes en je beentjes uitstrekken en als je dan groter bent dan je matras moet je een groter bed kopen, je dekbed moet ruim over de randen van je bed, met jou er op hangen.

of in ieder geval 4m2.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt er maar van af wat je wilt en hoe je in elkaar zit.
Ben je kouwelijk?
Slaap je in een koude of warme kamer?
Wat voor matras heb je?

Persoonlijk moet ik niets anders dan een dun katoenen dekbed, [van de twee delen van een seizoenendekbed]
waar ik hooguit bij extreme kou het wintergedeelte aan zal knopen.

Het beste kun je je goed informeren over de "eigenschappen"van ieder soort.
Over vulgewicht en warmteklassen, de tijk en hoe die gestikt is, welke maat e.d.

Hier vind je alvast uitgebreide informatie:
http://www.beddenspeciaalzaak.nl/assortiment/dekbedden/

http://www.slaapgilde.nl/slaapadvies/productadvies/dekbed-advies.aspx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat eventueel kan helpen om een keuze te maken, is even na te gaan waar het vulmiddel van je dekbed vandaan komt.

Dons bijvoorbeeld kan je zien in volgend filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=J0sIeNhegO0&feature=related

Wol is diervriendelijker. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is geheel afhankelijk van persoonlijke voorkeur en budget.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben iemand die het snel koud heeft, en het liefst zomer en winter met een raam open slaapt.
Mijn dekbed is daarom van dons, en is een 4-seizoenendekbed.
Ik vind het heerlijk, in de zomer een dun dekje, in voor-en najaar iets dikker, en in de winter een zalige 'wolk' om onder te kruipen.
Ik heb ook wel onder synthetische dekbedden geslapen, dat vind ik een ramp! Klam en zweterig, en niet eens echt lekker warm.
Wol vind ik zelf te zwaar om onder te slapen, het is wel goed als je het gevoel wil hebben echt iets 'op' je te hebben.
Kameel en cashmere ken ik alleen als breiwol, het is warm en licht, maar als je een goede kwaliteit wil hebben is het erg duur. Loop je tegen een koopje aan, dan is het negen van de tien keer een mengsel wat in het bed zit.
Ik zou zelf weer voor dons gaan, maar er is natuurlijk niets zo persoonlijk als je bed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Synthetisch is prima, en als je geneigd bent tot allergieën een goede keus. Het hoeft echt niet benauwd te zijn, ik heb er vaak onder geslapen. Binnen synthetisch heb je ook weer verschillen van luchtigheid en zo.
Wol is heerlijk, maar niet iedereen kan tegen wol. Is ook duurder.
Dons is fantastisch, lekker licht. Maar niet iedereen kan hier tegen. Bovendien is de manier van 'oogsten' niet diervriendelijk (had ik eerder moeten weten). Dons is ook weer duurder dan synthetisch.

Als het een probleem is voor je, zou je eens kunnen proberen ergens te gaan logeren en zo wat uit te proberen. Of dekbedden lenen, en eens zien hoe ze bevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind het belangrijk dat hij a. warm is ( en dat ik dat dus d.m.v 2 delen aan elkaar zelf kan regelen) b. dat ik hem zelf kan reinigen (ongelukje of gewoon voor de hygiene)
3. allergie vrij (zoonlief is allergisch) en 4.eventueel diervriendelijkheid (dons wordt geplukt bij levende dieren)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hebben twee dekbedden,één voor de zomer en één voor de winter(synthetisch)
Het voornaamste is dat deze dekbedden machinaal wasbaar zijn anders kost het je een fortuin in het onderhoud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net als Jalin heb ik ook Texeler dekbedden. 4 seizoenen-dekbedden: 1 dunne helft, 1 dikke, naar eigen keuze enkel of dubbel te gebruiken en makkelijk aan- en af te ritsen. Heb die dingen nu al een jaar of 15 schat ik zo en voldoen nog steeds zeer goed. Echt topkwaliteit, zou zo weer dezelfde kopen!