Ik heb wat geld gespaard. Kan ik het beste hiermee mijn studieschuld aflossen of een gedeelte van hypotheek?

Ook gezien de economische klimaat doe ik nu liever aan lastenverlichting dan dat ik mijn geld aan een leuke reis besteed. Aan de ene kant kan ik mijn hele studieschuld in een keer aflossen aan de andere kant denk mocht ik ontslagen worden dan kan mijn studieschuld naar draagkracht worden aangepast en eventueel in de toekomst worden kwijtgescholden. En kan ik het geld misschien beter anders besteden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Eerst je studieschuld aflossen. Dat is een schuld aan de maatschappij. De hypotheek is een schuld aan de bank en die lichten ons allemaal op dus die kunnen wel ffkes wachten :D Tevens kan je je hypotheekrente van je loon aftrekken waardoor je minder belasting betaald.

speculeren op het verlies van je baan lijkt me tamelijk demotiverend en zou ik niet doen. de rente op je hypotheek mag je aftrekken en die op je studieschuld niet. hier staat tegenover dat de rente op je studieschuld waarschijnlijk lager is. een lastige keuze dus.

Als je maandelijkse woonlasten iets zouden dalen....als je het aan je hypotheek besteed...zou je dat kunnen doen. Als het niets uitmaakt....qua lasten...dan zou je 50/50 kunnen doen. De helft voor je studiebeurs gebruiken en de andere helft ...toch iets leuks gaan doen of kopen. Dat heb je ook wel verdiend! Knap dat je het kon volbrengen om te sparen. Menigeen lukt dat al niet. Dus lijkt het me ook leuk voor jou...om jezelf niet te vergeten en een kleine beloning voor de discipline die je hebt op kunnen brengen, te geven aan jezelf. Ga lekker de stad in...en koop iets leuks voor jezelf. Dat kan ook een kledingstuk zijn maar ook een plant of een pen. Iets wat jou heel blij maakt zeg maar. Succes ermee he en groetjes.

Antwoord hangt van 2 factoren af, namelijk: - rente; - mogelijkheid tot boetevrij aflossen. Indien de hypotheekrente hoger is, zou ik mijn hypotheek aflossen voor het maximaal boetevrij aflosbare bedrag. Het eventuele resterende saldo zou ik gebruiken voor de studieschuld.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100