Ik heb wat geld gespaard. Kan ik het beste hiermee mijn studieschuld aflossen of een gedeelte van hypotheek?

Ook gezien de economische klimaat doe ik nu liever aan lastenverlichting dan dat ik mijn geld aan een leuke reis besteed. Aan de ene kant kan ik mijn hele studieschuld in een keer aflossen aan de andere kant denk mocht ik ontslagen worden dan kan mijn studieschuld naar draagkracht worden aangepast en eventueel in de toekomst worden kwijtgescholden. En kan ik het geld misschien beter anders besteden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (12)

Waar betaal je de meeste rente over? Dat zou ik aflossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Studieschuld aflossen.
Een mooie lastenverlichting en dan kun je van je schulden last er mooi één schrappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst je studieschuld aflossen. Dat is een schuld aan de maatschappij. De hypotheek is een schuld aan de bank en die lichten ons allemaal op dus die kunnen wel ffkes wachten :D
Tevens kan je je hypotheekrente van je loon aftrekken waardoor je minder belasting betaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ieder jaar dat je je studieschuld naar draagkracht laat aanpassen, wordt er een jaar opgeteld bij de normaal maximaal 15 jaar waarna je schuld wordt kwijtgescholden. Dat is geen fijn scenario als je je baan kwijtraakt, dan wordt het aflossen van je studieschuld een gebed zonder eind.

Ik zou in jouw geval absoluut de studieschuld in één keer aflossen. Dat scheelt direct in je vaste lasten, en je hebt een schuld minder om je zorgen over te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
speculeren op het verlies van je baan lijkt me tamelijk demotiverend en zou ik niet doen.
de rente op je hypotheek mag je aftrekken en die op je studieschuld niet. hier staat tegenover dat de rente op je studieschuld waarschijnlijk lager is. een lastige keuze dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het geval dat je je baan kwijt raakt kun je waarschijnlijk ook je lagere hypotheek niet meer betalen. Dus zul je in dit scenario je huis sowieso moeten verkopen.

Een aantal vragen voor je:
- Kun je extra aflossen op je hypotheek zonder dat dit geld kost?
- Hoeveel rente betaal je over je hypotheek en hoeveel over je studieschuld
- Wat is nog de looptijd van je hypotheek en wat van je studieschuld?

Misschien kun je het beste contact opnemen met een financieel adviseur, die kan beide scenario's voor je doorrekenen.

En natuurlijk is het ook de vraag wat jij belangrijker vind, het hebben afgelost van 1 schuld (psychologisch een grote stap) of over 30 jaar tijd minder hoeve te betalen (psychologisch minder fijn).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ssen naar draagkracht betekent dat je bij een laag inkomen nog minder overhoudt. Geen schuld is ALTIJD goedkoper dan een kleine schuld of een aangepaste schuld. Ik weet niet wanneer en onder welke voorwaarden je schuld eventueel kwijtgescholden kan worden, maar dan moet je inkomen tegen die tijd wel heel erg beroerd zijn geworden ; daar zou ik eerlijk gezegd niet te veel op speculeren.

Nu in één keer je schuld aflossen is ook op de lange termijn vermoedelijk het voordeligst. Er komt geen rente meer bij, mocht de regeling veranderd worden dan heb jij er geen last meer van, en wellicht is je inkomen op dit moment zelfs voldoende om alsnog wat meer van je hypotheek af te lossen, of te gaan sparen voor dat of een ander doel. Je hypotheekschuld aflossen terwijl je een andere schuld open laat staan is op dit moment zeker nog geen goed idee, zeker niet zolang we nog hypotheekrenteaftrek hebben.

Een hypotheek is vanwege het feit dat het een lening is met onderpand namelijk de veiligste en goedkoopste lening die je kan hebben. De rente-afrek maakt het netto nog goedkoper. Alle andere schulden zijn dus eerder verstandig om af te lossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LET OP! Het is niet alleen een kwestie van waar je de meeste rente betaalt.

Als je je hypotheek geheel of gedeeltelijk gaat aflossen moet je vaak een boeterente (dus rente bovenop je reguliere rente) betalen, omdat de bank inkomsten kan mislopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je maandelijkse woonlasten iets zouden dalen....als je het aan je hypotheek besteed...zou je dat kunnen doen.
Als het niets uitmaakt....qua lasten...dan zou je 50/50 kunnen doen. De helft voor je studiebeurs gebruiken en de andere helft ...toch iets leuks gaan doen of kopen.
Dat heb je ook wel verdiend!
Knap dat je het kon volbrengen om te sparen. Menigeen lukt dat al niet. Dus lijkt het me ook leuk voor jou...om jezelf niet te vergeten en een kleine beloning voor de discipline die je hebt op kunnen brengen, te geven aan jezelf. Ga lekker de stad in...en koop iets leuks voor jezelf.
Dat kan ook een kledingstuk zijn maar ook een plant of een pen. Iets wat jou heel blij maakt zeg maar.
Succes ermee he en groetjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als lastenverlichting je doel is, zou ik dat doen. Dus de gehele studieschuld aflossen. Wanneer je je wilt indekken tegen ontslag, kun je het geld beter vasthouden om dan je ww aan te vullen, da's namelijk geen vetpot. (linkje)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antwoord hangt van 2 factoren af, namelijk:
- rente;
- mogelijkheid tot boetevrij aflossen.

Indien de hypotheekrente hoger is, zou ik mijn hypotheek aflossen voor het maximaal boetevrij aflosbare bedrag. Het eventuele resterende saldo zou ik gebruiken voor de studieschuld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Studieschuld aflossen!
Over de af te lossen hypotheek moet je vaak boeterente betalen en bovendien kan als je een andere woning wil kopen de bijleenregeling een vervelende rol gaan spelen.