Kan ik mijn koopwoning verhuren aan moeder?

Hallo Allemaal,

Ik heb een vraag over mijn koopwoning.

In 2014 heb ik een woning gekocht. Nu zitten wij inmiddels in 2017 en in deze woning woon ik samen met mijn moeder en vriend.
Op de akte ben ik nog steeds hoofd eigenaar. Nu met het perspectief op gezinsuitbreiding wil ik verhuizen, maar alleen met mijn vriend. Mijn moeder is ziek en gehecht aan de woning. Kan ik het huis aan haar verhuren ? En zo ja ? Wat is hier voor nodig ? En heeft zij recht op huur subsidie ?
Wie kan mij bij zoiets helpen?

De waarde van de koopwoning is 157.000. De hypotheek lasten zijn 721 bruto per maand ( zonder verzekering enz)
De inkomen van mijn moeder is 1.052,49 per maand.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.6K
paulus811
7 jaar geleden
Als je weer een huis wilt kopen, kan de bank moeilijk doen over een dubbele hypotheek. Bovendien is de rente over de hypotheek over het eerste huis niet meer aftrekbaar. Verhuren mag natuurlijk wel, het is jouw huis maar dat gaat niet zonder financiele consequenties.

Antwoorden (1)

Er zijn wel een aantal dingen om rekening mee te houden:

- De hypotheekverstrekker moet toestemming geven voor verhuur van de woning. Die wil namelijk zeker weten dat de maandelijkse kosten betaald blijven worden. Informeer hiernaar bij je hypotheekverstrekker.
- In sommige gemeentes (of alle?) is het nodig dat ook de gemeente toestemming geeft om een koopwoning te verhuren. Informeer hiernaar bij je gemeente.
- Om voor huurtoeslag in aanmerking te komen mag de huur maximaal 710 euro bedragen. Jouw maandelijkse kosten (hypotheek + verzekeringen + onderhoud) zijn meer, dus daar leg je op toe. (Kan voor de hypotheekverstrekker goede reden zijn om geen toestemming te geven!)
- Bij een huur van 710 euro krijgt je moeder maximaal 350 euro huurtoeslag. Bij een lagere huur krijgt zij ook minder toeslag. Op toeslagen.nl kun je een proefberekening doen voor de exacte bedragen. (bedragen even uit mijn hoofd, kan er een paar euro naast zitten).
- Informeer bij de belastingdienst waar je mee te maken krijgt bij een dergelijke constructie. Welke gevolgen de verhuizing + verhuur heeft voor jou, je vriend en je moeder kun je het beste voorleggen bij de belastingtelefoon (gratis en vrijblijvend advies). Kijk niet alleen naar de situatie nu, maar ook naar de toekomst. Wat als jij en je vriend nog eens willen verhuizen en zelf een (2e) woning willen kopen? Of als je toch de woning wilt verkopen, met of zonder je moeder als huurder? Als je de huidige woning aan iemand anders wil verhuren als je moeder er niet meer wil of kan blijven wonen?

Uiteindelijk zijn er nog wel meer zaken om rekening mee te houden als het werkelijk tot verhuur komt, maar met bovenstaande kun je alvast uitzoeken of het überhaubt wel kan en mag.
7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
goed antwoord +
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wil jezelf daarna weer een nieuwe woning kopen? Kijk dan eerst eens wat de mogelijkheden zijn. Want je houdt ook de andere op je naam. De geldgever zal geen rekening met de huurinkomsten. Jullie zullen dus de hypotheek van beide woningen moeten kunnen dragen. Daarnaast geldt ook, zoals in het eerste antwoord al gezegd, dat de bank veelal niet akkoord zal gaan met de verhuur. Als je alles hebt opgelost komt de vraag over de huursubsidie pas aan de orde.