Waarom je hypotheekrente meteen 30 jaar vastzetten, als je een variabele rente op ieder moment kunt vastzetten?

Er zijn toch geen kosten verbonden aan het vastzetten als je een variabele rente hebt?

Toegevoegd na 3 minuten:
Hoeft niet perse 30 jaar te zijn, kan ook een andere renteVASTEperiode zijn.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Er zijn niet zozeer kosten verbonden aan het vastzetten van rente, maar ...
Banken zitten er óók om winst te maken.
Dus als op enig moment de rente bijvoorbeeld 1% zou zijn (erg laag dus) dan gaat die zeker binnen 30 jaar omhoog.
Dat betekent dat je de rente echt niet voor 30 jaar op 1% kunt zetten.
De bank zal waarschijnlijk voor de komende 30 jaar bijvoorbeeld 4% aanbieden.
Geen kosten, dus, maar niet het lage percentage dat je verwacht.