Heeft de hoogte van je bruto jaarinkomen invloed op de hypotheekrente aftrek?

Ik heb mijn nieuwe bruto jaarsalaris opgegeven bij de belastingdienst, dit scheelt aannemelijk met mijn vorige jaarinkomen, wordt de hypotheekrente aftrek nu verminderd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12K

Antwoorden (3)

Je aftrek is afhankelijk van je inkomen, omdat je bij een hoger inkomen (uiteindelijk) in een hogere belasting schaal komt. Hoogste schaal is 52% vanaf dik 56.000 euro. Daaronder val je in de 42%.
Hoe hoger je inkomen hoe hoger de schijf. Waardoor je dus een groter deel van je betaalde rente terug kunt vragen.
Zie link voor andere schijven en tarieven.
Maar je hypotheekadviseur (of je bank) kan je daar ook wel meer over vertellen en precies uitrekenen wat het voor je betekent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
lijkt me een prima antwoord. +
ja dat heeft daar invloed op. Als je aanmerkelijk minder bent gaan verdienen betaal je minder belasting volgens het schijventarief. je krijgt terug naar je in een bepaalde tarief groep valt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tariefgroepen bij de inkomstenbelasting bestaan al ruim tien jaar niet meer.
ronron1212
12 jaar geleden
Sorry hoor noem het schijf maar maak dat iets uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ronron1212. Het kan voor anderen dan jezelf verwarrend zijn als je iets anders opschrijft dan je bedoelt.
De hypotheekrenteaftrek voor de inkomstenbelasting komt neer op het belastingpercentage van de belastingschijf die voor de top van je inkomen geldt.
Dat percentage wordt berekend over het bedrag aan betaalde rente eigen woning, nadat dit rentebedrag is verminderd met het eigen-woning-forfait, dat is de bijtelling eigen woning (op basis van waarde voor de WOZ).

Als je met je inkomen in een lagere schijf komt dan krijg je minder belasting terug. In een hoger schijf krijg je meer belasting terug.