Kun je je eigen hypotheek 'meenemen' wanneer je een ander huis koopt?

Stel, je hebt een lagere hypotheekrente dan de huidige rentestand. Is het dan mogelijk om gewoon je eigen hypotheek te houden wanneer je een ander huis koopt? Of is dit maatschappijgebonden?

Toegevoegd na 7 minuten:
Voor de duidelijkheid: wij hebben overwaarde op ons eigen huis, toch zal er bij het eventuele nieuw te kopen huis (waarschijnlijk) wat extra's bij opgenomen moeten worden. Kan dit dan met dezelfde hypotheek?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het extra stukje hypotheek wordt een nieuwe 2e hypotheek en de daarbij behorende nieuwe voorwaarden (waarschijnlijk een hogere rente)

Meestal kun je de hypotheek meenemen naar het nieuwe huis, maar dat hangt wel van de bank af. Je moet het in ieder geval melden, want het onderpand voor de hypotheek valt weg.

Banken zijn dol op adviseren, dus trek er eens een uurtje voor uit.

Succes.
14 jaar geleden
In principe kan je je hypotheek gewoon overnemen naar een ander huis. Je moet (logischerwijs) natuurlijk wel een akkoord van je bank hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb ik wel gedaan,met dezelfde situatie