Wat valt er (normaal gesproken) onder het courtage van een makelaar?

Wij willen ons huis te koop zetten en onze makelaar rekent een courtage van 1,5% ex btw. Daarnaast rekenen zij ook nog een een bedrag van bijna €900,- aan presentatiekosten. Is dit gebruikelijk of valt dit normaal gesproken binnen het courtage?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (3)

Gemiddeld bedraagt de courtage tussen de 1.4 en 1.85%. Hiermee past je makelaar dus prima in het gemiddelde. De €900,- is ook een redelijke prijs. Hiermee zal de makelaar je huis 'in de markt" gaan zetten. Dit bedrag valt niet binnen het eerdergenoemde courtage. Wellicht dat dit bij sommige makelaars wel zo zal zijn, al zullen die dan waarschijnlijk een hoger percentage rekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig is de courtage vaak 1,25 % tot 1,6 %, waaronder dan alle werkzaamheden horen die nodig zijn om je huis aan de man te brengen, zoals rondleiden van kandidaten, foto presentatie in brochures en etalage, presenteren op Funda of andere sites, onderhandelen, contract opmaken en begeleiding tot en met de notaris.
Advertentiekosten worden meestal (in overleg) voor de helft doorberekend aan de opdrachtgever.
Ook kan een budget in de courtage openomen zijn in de courtage voor advertentiekosten.
E. 900 -- is wel een hoog bedrag, tenzij jullie een heel dure villa o.i.d. verkopen.
Elke makelaar heeft zijn eigen interpretatie.

Ik adviseer jullie om ook een andere makelaar uit te nodigen en zeker over de voorwaarden te onderhandelen.
Stel zelf je eisen wat betreft hoogte van de courtage en/of PR kosten.
Vraag ook hoe vaak er geadverteerd gaat worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag iig bij de andere makelaars na wat zijn vragen, vaak is het te onderhandelen.
Die presentatie kosten… ik heb een paar jaar gelden mijn huis verkocht en achteraf vind ik het plaatsen van advertenties in de krant zinloos : alleen impuls inkopers zou je op die manier over de streep kunnen trekken. Als je tegenwoordig op zoek bent naar een huis kijk je op internet. Als er niet echt een dringende noodzaak is, zou ik voorstellen om dat te laten vallen. Het op Funda ed plaatsen van je huis lijkt me onder de normale kosten vallen.