Kan ik aansprakelijk gehouden worden voor het feit dat mijn huur niet afgeschreven wordt?

Ik woon antikraak en ik heb geen huur betaald vorige maand, omdat het niet van mijn rekening afgehaald is. Ik heb daarna ook geen betalingsherinnering ontvangen.
Ik heb geprobeerd te bellen, maar er wordt niet opgenomen en er wordt ook niet gereageerd op de mail.
Ben ik in de fout? Wat kan mij aangerekend worden?

een jaar geleden
1K
ronron1212
een jaar geleden
Heb je automatisch incasseren dan
Ginaaaa
een jaar geleden
Ja sinds het begin
Inekez1
een jaar geleden
Ik kan zo 3 redenen bedenken waarom de huur niet is afgeschreven:
- er was te weinig saldo op jouw rekening. Dan wordt het of later nog eens geprobeerd, of je krijgt een keer een herinnering / factuur om het handmatig over te maken. - er was een technisch probleem waardoor de afschrijving niet is gelukt - er is iets misgegaan in de administratie van de verhuurder of instantie die de huur regelt. In alle gevallen geldt dat je de huur alsnog een keer moet betalen. Houd dat extra bedrag dus gereserveerd voor het moment dat de herinnering komt. Zelfs als het wel jouw eigen fout is (door onvoldoende saldo) is het niet zo dat je meteen een probleem hebt met de verhuurder. Probeer komende week nog eens te bellen of een email te sturen. Wacht anders gewoon af tot je bericht krijgt van de verhuurder.

Antwoorden (2)

Je moet gewoon meteen de achter stallige huur betalen. Da is er meestal niets aan de hand. Dat is echter alleen zo indien er sprake is van echte huur en niet van bruikleen zoals antikraak. Afhankelijk van oa de hoogte van de huur heb je namelijk huurbescherming.
'Bij antikraak overeenkomsten is de scheidslijn tussen huur en bruikleen vaak een grijs gebied. Veel antikraak contracten bevatten toch een betalingsverplichtingen voor de gebruiker. Deze betalingsverplichtingen hebben meestal betrekking op de kosten van de nutsvoorzieningen en administratieve lasten. Zolang de betalingen van de gebruiker zich daadwerkelijk beperken tot de kosten voor gas, water en elektra, kan meestal nog worden gesproken van bruikleen. Een (reële) vergoeding voor het gebruik van het pand is niet mogelijk, zonder dat een huurovereenkomst ontstaat.'
een jaar geleden
Ja, als huurder ben je verantwoordelijk voor het tijdig betalen van de huur. Als de huur niet wordt afgeschreven, dien je zelf actie te ondernemen om de betaling alsnog te voldoen. Anders kan de verhuurder juridische stappen ondernemen.
10 maanden geleden