Kan men de kosten van een procedure bij de kantonrechter tegen de VVE verhalen op de eigenaar?

Via de kantonrechter is er door een eigenaar een civiele procedure opgestart tegen de VVE (dus NIET via de VVE zelf).
VRAAG: Mag de VVE de gemaakte griffiekosten, deurwaarderskosten en advocaatkosten die de VVE heeft gemaakt uit de gemeenschappelijke VVE kas betalen, ongeacht de eigenaar de zaak wint of verliest?
Neem aan dat de eigenaar reeds zijn bijdrage in de kosten voor de rechtsbijstandverzekering van de VVE, via zijn maandelijkse bijdrage VVE kas voldoet. Dus waarop zou de gemeenschappelijke VVE kas hier voor moeten opdraaien? Bovendien heeft de eigenaar aan zijn zijde deze kosten zelf ook betaald.

een jaar geleden
1.4K
ronron1212
een jaar geleden
De VVE heeft geen andere middelen dan de gemeenschappelijke kas dus ja.
roelp
een jaar geleden
En de Rechtsbijstandverzekering dan die ook in de maandelijkse maandbijdrage zit die naar de VVE kas gaat? Waar dient dan de Rechtsbijstandverzekering van de VVE voor?
tinus1969
een jaar geleden
@rioelp, je raakt wat in de war omdat de eigenaar tegen zichzelf lijkt te proceduren.
ronron1212
een jaar geleden
@tinus1969 een eigenaar kan een procedure tegen de VVE om diverse redenen kan onder andere te maken hebben met het onderhoud wat hij vindt dat gedaan moet worden. De kosten zijn echter wel voor de eigenaar en niet voor de VVE of de rechter moet anders beslissen.

Antwoorden (1)

In de praktijk werkt het zo:
De verliezer van de rechtszaak wordt (meestal) veroordeeld tot de kosten er van, en moet dus aan de winnaar kosten voor advocaat, griffierecht etc vergoeden. In de praktijk krijg je nooit alle kosten terug - indirecte kosten zoals jouw tijd zijn moeilijk te declareren.

In dit geval
-Wint de eigenaar, dan moet de VVE alle kosten aan de eigenaar vergoeden. -Wint de VVE, dan moet de eigenaar aan de VVE betalen,.

In beid egevallen is het een beetje vestzak-broekzak; de eigenaar verliest altijd ergens geld aan proceskosten, dus die eigenaar vindt het blijkbaar heel belangrijk om toch naar de rechter te gaan.
een jaar geleden