Mag ik een tijdelijke woonunit plaatsen op eigen grond?

Ik ben niet in staat om een huis te kopen en met huren kom ik er ook niet tussen. Mijn ouders hebben een grote tuin en ik zou daar graag een tijdelijke woonruimte voor mezelf maken of plaatsen. Denk hierbij aan een caravan of een tiny house e.d.
De gemeente heeft al aangegeven geen medewerking te verlenen dus het dient allemaal wel vergunningsvrij te zijn.

7.9K
tinus1969
2 jaar geleden
Woonunits zijn eigenlijk per definitie niet vergunningvrij. Caravans worden soms gedoogd.

Het beste antwoord

Nee, dat gaat niet lukken. Het enige wat vergunningvrij is, is een zgh. zorgwoning. Daarin mag dan een familielid of iemand anders wonen die afhankelijk is van verzorging door de persoon (personen) die in de hoofdwoning wonen. De gemeente kan toetsen (en doet dat ook) of die zorgbehoefte reëel is. Om te voorkomen dat er zomaar overal extra woninkjes worden neergezet. Voor het plaatsen van een caravan geldt grosso modo hetzelfde.