Hoe kunnen we deze huurwoning krijgen, ondanks de eisen m.b.t. inkomen?

Mijn vriend heeft een huurhuis toegewezen gekregen. Wij willen graag samen wonen hij heeft een vaste baan en verdiend genoeg en ik zit nu nog in mijn eigen huis en heb nu nog een uitkering zodra wij samen gaan wonen is dat weg.
Nu moest hij omdat we samen gelijk willen wonen ook mijn ib 60 inleveren en zeggen ze nu dat wij te veel inkomen hebben voor dat huis en moeten we vrije sector gaan huren alleen mijn uitkering stop direct wanneer we samen wonen en dan kunnen we geen vrije sector betalen meer.
Mogen ze het huis op basis van deze gegevens afwijzen ongeacht dat ze weten dat mijn inkomen weg valt direct.
Alleen mag die niet in dat huis volgens hun omdat het huis te veel kamers heeft.
Hoe kunnen wij dit aanpakken.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Kijk eerst naar de huurprijsgrens voor de toegewezen woning. Zouden jullie daar met alleen het inkomen van je vriend wel voor in aanmerking komen, neem dan zo snel mogelijk contact op met de woningcorporatie om de situatie uit te leggen. Op een IB60 staat jouw inkomen, niet wat voor soort uitkering het is. Dat zul je dus apart moeten aantonen en duidelijk moeten maken dat dat hele inkomen niet meer van toepassing is bij samenwonen.

Voor goedkopere huurwoningen geldt vaak een lagere inkomensgrens. Het kan zijn dat ook het inkomen van je vriend alleen al te hoog is voor die woning. Dan zul je verder moeten zoeken naar een andere woning.
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
@Inekez1 op ib staat wel degelijk aard en herkomst inkomen.
Inekez1
3 jaar geleden
Bij mij niet. Maar misschien is dat tegenwoordig anders. Mijn laatste inkomensverklaring is van 2018.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik heb ze de situatie uitgelegd en nu eisen ze van de gemeente een brief dat mijn uitkering vervalt zodra we samen wonen.
Hij kan op zijn inkomsten het huis gewoon huren.
Ik heb ze aangetoond met informatie van de site dat het dan weg gaat en dat het zowiezo weg gaat omdat ik uit de gemeente verhuisd.