Moet ik als antikraker (dus geen huur!) de gemeentelijke belastingen betalen?

Het gaat hier om de Riool- en de Afvalstoffenheffing. De woningeigenaar betaalt dat sowieso, ook al staat de woning leeg.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
6.1K

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk wel - je woont er immers verder legaal, dus je moet gemeentelijke belastingen betalen
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank voor je reactie!
Ik heb vroeger antikraak gewoond en moest gewoon alles van gemeente en andere belastingen betalen. Ik neem aan dat je staat ingeschreven bij de gemeente waar je woont? Dat moet namelijk ook bij antikraak. Dan ben je gewone inwoner en dus belastingplichtig.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja, ik ga me inschrijven in die gemeente waar de woning staat.
Moest jij afrekenen met de eigenaar van het pand of direct aan de belastingdienst van die gemeente?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Direct aan de belasting instanties. Ik betaalde 1 vast bedrag pm aan de verhuurder en dat was puur de huur. Geen servicekosten want er was geen service.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Betaalde je huur als anti-kraker? Ik hoef alleen gas, licht en water te betalen aan de eigenaar.
Inekez1
4 jaar geleden
+
Gemeentebelastingen betaal je altijd aan de gemeente, nooit aan de verhuurder. Ook nooit verrekenen met een vorige huurder, de gemeente verrekend het jaarbedrag zelf met het aantal dagen per jaar dat je op het adres hebt gewoond (ingeschreven stond). Inschrijven op je woonadres, ook als dat anti-kraak is, is verplicht. Vaak ook verplicht door de eigenaar van het pand, maar sowieso verplicht vanuit de gemeente. Je kunt een boete krijgen als je je niet of te laat (moet binnen 5 dagen na verhuizing) inschrijft op je nieuwe woonadres. Heb je een heel laag inkomen, dan kun je soms kwijtschelding krijgen voor de gemeentebelastingen. De regelingen verschillen per gemeente dus moet je even zelf uitzoeken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank jullie beiden voor de reacties!